Aarhus Vinterherberg

Hjemløshed er et stigende problem i Danmark, og hjemløse migranter er særligt udfordret. De kan ikke benytte sig af de allerede eksisterende varmestuer, da de skal kunne fremvise et dansk sygesikringsbevis.

Ingen skal overnatte på en trappe eller i en papkasse i frostgrader. Derfor er Vinterherberget et tilbud til hjemløse migranter i de kolde vintermåneder. Herberget holder åbent om natten, hvor det er muligt at få lidt varm suppe og en seng at sove i. Projektet er et samarbejde mellem Røde Kors, Kirkens Korshær, Blå Kors, Aarhus Kommune og Aarhus Domkirke.

Aarhus Vinterherberg hjælper aarhusianske hjemløse i årets koldeste måneder. Formålet er at dække behovet for nattesøvn, mad og fællesskab til hjemløse migranter, der ikke har været i stand til at finde en stabil boligsituation for vinteren. Vinterherberget bemandes af frivillige a. 2 vagter på en aften/nat. Herberget tilbyder overnatning til de hjemløse migranter fra november til slut marts i tidsrummet 20:30 til 8:00.

Alt tøj, mad, kaffe, tæpper og sengetøj, der hjælper migranterne i kulden, er doneret af private og virksomheder.

Bliv frivillig hos Aarhus Vinterherberg

Som frivillig på Aarhus Vinterherberg, sørger du for at hjemløse uden dansk sygesikring får en seng til natten. Din primære opgave er at være til stede og hjælpe med det praktiske, som fordeling af senge osv. Der er selvfølgelig også plads til at spille et spil med gæsterne, være med i madlavningen eller noget helt tredje.

Vagterne er enten en aftenvagt som lyder på 20:00-00:00 eller en nattevagt som lyder på 00:00-08:00. Er man på aftenvagt, er man sammen med en fastansat. På nattevagterne er der altid mulighed for at komme i kontakt med en fastansat.

Vi forventer at:

• Du kan tage minimum to vagter om måneden.
  • Du er engageret i arbejdet og er i stand til at vise omsorg og respekt.
  • Du samarbejder med dine medarbejdere.
  • Du respekterer Vinterherbergets regler og retningslinjer.
  • Du møder op til dine vagter, er positiv og imødekommende overfor de øvrige medarbejdere og gæsterne på herberget.

Aktivitetsledere

Søren Christensen