Mere mad – Mere mening

Mere mad – mere mening

bæredygtigt madprojekt

Mere Mad - Mere Mening er et koncept udviklet på baggrund af ønsket om at hjælpe flygtninge og udsatte borgere med at få varieret og billig mad. Aktiviteten er et bæredygtigt projekt, som bekæmper madspild samtidig med at økonomisk pressede borgere får en hjælpende hånd.

Idéen til projektet er udviklet med inspiration fra skraldere. Hver dag smider supermarkeder enorme mængder mad ud - ofte mad, som ikke fejler noget. Mere Mad - Mere Mening har samarbejdsaftaler med forskellige forretninger og kører tre gange hver uge ud for at hente overskudsmad, som efterfølgende bliver sorteret og uddelt. Det at maden sorteres grunddigt og uddeles så kort tid efter afhentning, betyder at vi kan sikre en høj kvalitet på de varer vi uddeler.

I september 2016 startede Mere Mad- Mere Mening som et projekt under Dansk Flygtningehjælp. Efter en periode var det ikke længere muligt at køre projektet som en del af Dansk Flytningehjælp, og i september 2017 blev Mere Mad - Mere Mening en aktivitet i Røde Kors Aarhus.

Mere Mad - Mere Mening i Aarhus

Madprojektet henter overskudsmad hver mandag, torsdag og fredag i tidsrummet 9.30-12. Maden om fredagen bliver afleveret til "Det Grænseløse Køkken" på Godsbanen, som laver mad på tværs af etniske og kulturelle skel. De har mulighed for at lave mad til 2000 mennesker.

Mandag og torsdag uddeler vi den mad vi henter på Lær Dansk Centeret i Aarhus. En bærepose med mad bliver solgt for symbolske 10 kr.

Vi har samarbejdsaftaler med seks supermarkeder og ét bageri i Aarhus. Det bliver til rigtig meget mad på ét år. I 2017 uddelte vi 13 tons mad, svarende til 2306 indkøbsposer, til udsatte borgere.

Bliv frivillig i Mere Mad - Mere Mening

Vil du stoppe madspild og hjælpe flygtninge?

Som frivillig i madprojektet skal du have tid til at hjælpe på fast basis, minimum én gang om ugen. Du skal altså kunne binde dig på enten mandag, torsdag eller fredag i tidsrummet 9.30-12.

Det er vigtigt, at du er positivt indstillet overfor de udfordringer, der er i forbindelse med projektet.

I Mere Mad - Mere Mening går vi meget op i det sociale. Det  er vigtigt for os, at både vores frivillige og vores brugere af projektet får en god oplevelse. Du skal derfor have let til smil og ikke være bange for at small-talke med en masse forskellige mennesker.

For nærmere information, kontakt:

Aktivitetsleder Malte Jacobsen

Tlf: 30296583