Nørklere

Nørklerne

Nørklerne i Røde Kors Århus

Røde Kors' nørklerprogram er en lokal, social aktivitet med et internationalt formål. Aktiviteten har eksisteret siden 1983, hvor en inspirationstur til Sverige fik Røde Kors til at implementere strikke og sy-aktiviteten i Danmark. Aktiviteten blev startet op i Kaarup, og spredte sig hurtigt til resten af landet. I dag har nørkleraktiviteten mere end 5000 frivillige på landsbasis.

Nørklerne strikker, syr og hækler tøj og tæpper til nødlidende og katastroferamte områder i hele verden. I Danmark støtter nørklerne sårbare på asylcentrer samt strikker bamser til børn af indsatte. Et udvalg af nørklervarer er til salg i vores genbrugsbutikker, hvor overskuddet går til at hjælpe socialt udsatte i lokalsamfundet og støtte vores internationale arbejde.

Nørklernes produkter bliver lavet af genbrugsmaterialer samt donationer fra private og virksomheder med strikkegarn og stof i overskud. Der bliver lavet tøj til børn i alderen 1-12, striksokker, huer og tæpper.

Nørklerne i Aarhus

I Aarhus har vi ca. 60 nørklere, som strikker og syr til vores fire genbrugsbutikker og nødhjælp. Vores nørklere har base i Røde Kors Huset, hvor de opbevarer garn, produkter, materialer og strikkeopskrifter. Vores nørklere strikker efter godkendte Røde Kors strikkemønstrer, da tøjet til udlandet skal være enkelt og i et snit, der passer til alle børn. Det tøj nørklerne sender ud i vores genbrugsbutikker tillader større kreativitet, hvilket resulterer i et spændende udvalg af strikkede strømper, børnetøj og andet strik.

Udover at være en nødhjælpsaktivitet så er nørklerprogrammet også et socialt sammenhold, som bringer mennesker sammen. Vores nørklere mødes en gang om måneden til strik, kaffe, kage og hygge.

Aarhus' nørklere sendte sidste år 6000 produkter til fordelingscentralen i Kliplev, hvorfra tingene er blevet sendt ud i verden. Nørklertøjets primære destination i 2017 var Hvide Rusland, nærmere bestemt Minsk, Brest og Vitebsk, som tilsammen modtog 26.712 kg. nørklerprodukter.

Bliv frivillig nørkler i Aarhus

Har du lyst til at nørkle til et godt formål?

For at blive nørkler i Aarhus skal du kunne strikke eller sy, og have lyst til at bruge din kreativitet til at gøre en forskel i verden. Det er frivilligt, hvor meget tid du vil bruge på projektet. Hvis du strikker og syr derhjemme kan du aflevere færdige produkter, og hente strikkegarn mm. i Røde Kors Huset hver mandag i tidsrummet 10-12.

Den første onsdag i hver måned afholder vi et fælles kaffemøde (13.30-15.00). Derudover, har vi hvert år en sommerudflugt og en julefrokost.

For nærmere information kontakt:

Anny Ebbesen

Mobil 4046 6973/5093 9675