30 år med Røde Kors genbrug i Aarhus

I år kan vi fejre 30-året for åbningen af den første Røde Kors genbrug i Aarhus. Den åbnede i starten af 1989 og skabte helt nye muligheder for Røde Kors Aarhus, der dermed i langt højere grad kunne tjene sine egne penge. Åbningen af butikken var starten på en ny æra for Røde Kors Aarhus, da hovedparten af vores indtjening i dag kommer fra vores 5 genbrugsbutikker. En hel række nye aktiviteter er kun mulige pga. af disse genbrugsbutikker og de i dag ca. 150 frivillige, der driver butikkerne, laver et kæmpe arbejde og sikrer, at vi kan hjælpe så mange udsatte og sårbare borgere som muligt.

Historien om genbrugsbutikkerne i Aarhus startede i 1989 med en gruppe på ca. 20 tidligere samaritter, der for hovedpartens vedkommende var blevet for gamle til at tage ud på bl.a. festivaler og hjælpe med førstehjælpsarbejdet. De ville dog stadig gerne hjælpe Røde Kors og samtidig være en del af det fællesskab som det at være frivillig skaber. De besluttede derfor at starte den første Røde Kors genbrugsbutik i Aarhus.

Blandt stifterne af butikken var tidligere samarit gennem mange år Annie Andersen. Hun er stadig frivillig i Røde Kors Aarhus, har lige rundet 90 år og har været frivillig siden d. 1. april 1957.

I forbindelse med åbningen af Røde Kors Aarhus’ første butik i 1989 udtalte Annie og hendes kollega Oma Vedel til Århus Stiftstidende at: ”det fine sammenhold og dét at hjælpe mennesker i nød er drivkraften i arbejdet.”  I dag 30 år efter udtaler hun om det at være frivillig: ”Jeg kan slet ikke undvære det, selv nu i dag, selvom jeg går dårligt og har svært ved at komme herned savner jeg det, når jeg ikke kan komme.”

Hun har gennem et langt liv været en af de drivende kræfter i samarit tjenesten og har været med til at få nye aktiviteter op at stå samt hjælpe mennesker i nød, både gennem direkte arbejde som samarit, men også gennem arbejdet i Røde Kors Aarhus’ genbrugsbutikker. Annie bidrager stadig til Røde Kors Aarhus gennem hendes arbejde for nørklerne der laver tøj som bl.a. sendes til nødlidende ude i verden.