20 kroner, der gør en forskel

Solen skinner fra en flot blå oktober himmel. Det er søndag, og du har lige sat dig til rette med en god bog. Det ringer på døren. Udenfor står to smilende personer med den velkendte Røde Kors indsamlingsbøsse i hånden.

Vi har alle prøvet det. Vi har helt sikkert alle følt os irriteret over forstyrrelsen. De fleste af os kommer nu alligevel en tyver i bøtten og ønsker indsamlerne en god dag. Vi ved jo godt, at de samler ind til et godt formål og vi ved godt, at tyve kroner kan gøre en verden til forskel for andre.

Det er ikke tilfældigt at indsamlerne ringer på netop din dør. Det er derfor heller ikke tilfældigt, hvis de ikke gør. Bag ved indsamlingen ligger der nemlig et stort logistisk arbejde som på indsamlingsdagen skal gå op i en højere enhed med ruter, distriktsledere og indsamlere. Er der ingen distriktsleder til ruten, så er der ingen, der ringer på din dør. Er der ingen indsamlere til ruten, så får din tyver ikke lov til at gøre en forskel. Det er derfor ekstremt vigtigt at indsamlingens elementer passer sammen den første søndag i oktober.

En indsamling laver ikke sig selv

Det lyder måske simpelt. Hvor svært kan det være at sende frivillige ud at stemme dørklokker og bede om penge? Så enkelt er det bare ikke.

En indsamling på størrelse med den Røde Kors stabler på benene i Aarhus bliver ikke skabt på én dag. Der bliver allerede nu arbejdet på at finde frivillige til logistikken, rekruttering og kommunikation. Optimalt starter 30-34 frivillige i indsamlingsteamet allerede nu med at planlægge og koordinere for 7-900 indsamlere dukker ikke op af sig selv. For nogle er det tradition at samle ind for Røde Kors den første søndag i oktober hvert år, men sådan er det desværre ikke for langt de fleste af vores indsamlere. Sidste år var der 692 fantastiske frivillige, som samlede ind i Aarhus og omegn. De dækkede 475 ruter i byen. Èn rute tager ca. 3 timer at gå, og i en by på størrelse med Aarhus er der 1140 ruter. Det betyder at vi sidste år kun fik dækket 41,6% af ruterne i Aarhus. Potentialet er selvsagt langt fra opfyldt.

”Jeg tror vi er mange, der glemmer, hvor meget Røde Kors hjælper her i Danmark, og hvor mange frivillige, der er tilknyttet. Jeg har valgt at gå ind i Røde Kors arbejdet, for netop også at kunne give bidrag til ensomhed og hjemløse her i Danmark samtidig med at bidrage til nødhjælp i hele verden. Det er en dobbelt gevinst for mig. Glæden ved at opleve et fællesskab med andre i vores indsamlingsteam med samme værdier er stor og jeg nyder at arbejde sammen med dem alle. Vi har opbygget en professionalisme over flere år, og vi får prøvet og udviklet vore kompetencer i dén grad, selvom det er frivilligt arbejde,” fortæller Tanja, indsamlingsleder i Aarhus.

Når du i starten af august begynder at se opslag, hvor vi eftersøger indsamlere så er det fordi indsamlingsteamet har vurderet, at det er det rette tidspunkt at begynde at hverve frivillige. Det er altid en balancegang. Begynder man for tidligt når de at falde fra inden dagen, for sent kan de ikke nå at tage stilling til om de har tid.

Indsamlingsteamets arbejde er startet længe inden de begynder at lede efter indsamlere. Måneder inden er de gået i gang med at finde frivillige distriktsledere til at koordinere slagets gang på selve dagen, og sikre at de frivillige indsamlere får en god oplevelse. Der er blevet sendt mails ud til tidligere indsamlere, så teamet, når de begynder at lede efter frivillige ved, hvor mange der skal findes. Og nej, vi kan aldrig få for mange indsamlere, vi kan kun få for lidt.

I den gode sags tjeneste

Så er der lige det med administrationsgebyrer. For bliver tyveren nogensinde omsat til nødhjælp eller forsvinder den ned i et bundløst hul af administrationsomkostninger?

Nej! Så enkelt kan det siges. Røde Kors er efterhånden en erfaren organisation på indsamlingsmarkedet. Hånden på hjertet, det er ikke muligt at lave en indsamling uden administrationsomkostninger. Indsamlingsbøtterne er jo ikke gratis. Det er dog muligt at holde omkostningerne nede på et absolut minimum og her er Røde Kors førende i Danmark.

I 2017 samlede Røde Kors 18 millioner kroner ind, og 83% af dem gik direkte til at hjælpe mennesker i nød. Rundt regnet, når du kaster en tyver i Røde Kors’ indsamlingsbøsse så går 18 kroner til at hjælpe, hvor der er behov.

Og der er behov. Aarhus-afdelingen har 27 aktiviteter hvoraf 17 er sociale indsatser. Vi arbejder blandt andet med sårbare børnefamilier, ensomme ældre, løsladte, hjemløse og kvinder, der har været udsat for vold. Vores arbejde, lokalt såvel som internationalt, er kun muligt fordi gavmilde danskere støtter vores indsats ved blandt andet at samle tyvere ind den første søndag i oktober hvert år.

Se vores frivilligjobs i indsamlingen her:

Kommunikationsansvarlig til Røde Kors Aarhus – Landsindsamling 2019

Rekrutteringsansvarlig til Røde Kors Aarhus – Landsindsamling 2019