Røde Kors Aarhus deltog i CRAFT@IWDK

I sidste uge deltog Røde Kors Aarhus i IWDK (Internet Week Denmark). Det er Danmarks førende digitale festival med mere end 100 foredrag, workshops og events. Èn af disse events var Styrelsen for IT og Lærings elevsamarbejde CRAFT, hvor elever skaber innovative løsninger med teknologi til virksomheders reelle problemstillinger. Eleverne har fire dage til at researche, designe, skabe og til sidst præsentere deres løsning for virksomhederne.

Røde Kors Aarhus var én af de virksomheder, som havde præsenteret eleverne for en problemstilling vi gerne ville have deres bud på at løse. Vi ville nemlig gerne vide, hvordan vi kan inspirere unge og deres forældre til at handle mere genbrug. Når vi kigger på tallene fra vores butikker, kan vi se, at vi har langt færre unge gæster end besøgende fra andre aldersgrupper. Det vil vi gerne gøre noget ved, og så er det jo oplagt at bede målgruppen selv komme op med en løsning.

I tirsdags præsenterede to repræsentanter fra Aarhus-afdelingen Røde Kors, vores arbejde og problemstillingen for 11 folkeskoleelever. Efterfølgende havde eleverne mulighed for at stille spørgsmål til casen og sparre med Røde Kors Aarhus om deres idéer inden de onsdag og torsdag kastede sig ud i at skabe et produkt.

I fredags mødte vi så forventningsfulde op i Filmbyen for at blive præsenteret for elevernes løsninger. Og vi var mildest talt imponeret! Det er utroligt, hvad de havde nået på bare tre dage og deres løsninger og overvejelser har virkelig sat tankerne i gang.

De 11 elever, der arbejdede på vores problemstilling, var delt ind i tre grupper. I løbet af dagen blev vi præsenteret for tre meget forskellige løsninger. En gruppe var kommet frem til at re-branding ville appellere mere til de unge. En anden gruppe præsenterede os for en Røde Kors app, så de unge havde al information lige ved hånden, mens den sidste gruppe mente at vi skulle lave en genbrugsfestival, hvor vi satte spot på genbrug som et moderigtigt og bæredygtigt alternativ. Til trods for tre meget forskellige bud på, hvordan vi kan gøre unge mere interesseret i genbrug, så var der én ting der gik igen. Alle tre grupper var enige om af influencers var en del af løsningen.

Det har været nogle fantastiske dage og vi er blevet præsenteret for innovative løsninger, som har sat tankerne i gang.