Fotoudstilling i Røde Kors butikken i Egå

Lørdag d. 22. juni var en særlig dag i Røde kors butikken i Egå. Midt i det sædvanlige lørdagssalg var en flok mennesker samlet foran den flotte trævæg i enden af lokalet, til den officielle åbning af fotoudstillingen ”The Place” af den Hviderussiske fotograf Hanna Hrynkevich. Billederne i de stilrene, sorte rammer stod i flot kontrast til den abstrakte, lyse trævæg. Fra de kvadratiske rammer kiggede eleverne fra Egå Ungdomshøjskole ud på de nysgerrige gæster og kunder.

Hanna Hrynkevich er frivillig på Egå Ungdomshøjskole og det er i den forbindelse, at hun fik idéen til udstillingen. Hun beskriver udstillingen således: “I tried to show the way personal stuff can tell a bit more about the owner. I think our personality lives in our things – the books we read, the clothes we put on every day, the toys that lie on our beds, the drawings on our walls.”

I sin åbningstale fortalte hun, hvorfor Røde Kors butikken er det perfekte sted til hendes udstilling. Butikken sælger genbrugsvarer, som har sjæl og historie. Vi ved ikke, hvor tingene har været før eller hvem der har haft dem, men de er med til at fortælle en historie, som vi når vi køber dem, skriver næste kapitel af. Hun udtrykte sin glæde for samarbejdet med butikken og muligheden for at vise sine fotografier i de perfekte omgivelser.

Der var et godt fremmøde til åbningen af udstillingen, som kan ses frem til d. 28. juni. Indkomst fra salg af billederne går til Røde Kors.