Midtjyderne vil gerne være frivillige

For nogen er det fællesskabet. For andre er det at gøre en reel forskel. Der er ligeså mange gode grunde til at blive frivillig, som der er frivillige. Ved Røde Kors er frivillighed en kerneværdig. Det er de frivillige, der kører projekterne og er med til at løfte hverdagen for folk, der er ensomme eller har brug for hjælp. I Røde Kors Aarhus er der mere end 670 frivillige. Og det er slet ikke så mærkeligt. For de mest frivillige danskere er fra Midtjylland og Syddanmark, viser en undersøgelse fra Danmark Statistik.

Af Sissel A. Gammelgaard

”Jeg er frivillig, fordi jeg gerne vil give hjælp og støtte til mennesker, der virkelig har brug for det! Efter jeg startede, opdagede jeg, hvor lidt der skal til for at have hjulpet meget”, siger Randi, der er frivillig ved projektet PitStop. Der giver hun en hånd til hjemløse voksne og udsatte patienter, så de kan komme til hægterne efter de er blevet udskrevet fra byens hospitaler.

Hun er en ud af de mange frivillige, der gør en forskel. I Røde Kors Aarhus er der 28 projekter, der spænder bredt fra førstehjælp og fængselsbesøg til genbrug og til vågetjenesten. Røde Kors har som mål altid at være til stede for de mennesker, der har brug for det.

Der er mange, der vælger at bruge deres tid på frivilligt arbejde. Det skaber fællesskab at mødes om at gøre noget for andre og sammen med andre. Og der er mange måder at hjælpe på. Nogle lægger mange timer som aktivitetsledere og andre er besøgsven fra tid til anden. Det hele tæller.

”Jeg er nørkler i Røde Kors, fordi jeg har en glæde ved at hjælpe børn i nød med dejligt hjemmestrikket og syet tøj”, fortæller Anny, der er en del af Nørklerne. Når de mødes er det både med kage, fællessang og hygge, imens strikkepinde og hæklenåle flittigt arbejder.

Frivillighed er både for mænd og kvinder

Hver tredje dansker over 16 år laver frivilligt arbejde, viser undersøgelsen fra Danmarks Statistik.
Projekter med socialt arbejde tiltrækker på landsplan flest kvinder, hvorimod idrætsaktiviteter lokker flere mænd til. Det samme billede tegner sig blandt de frivillige hos Røde Kors Aarhus, hvor der også er flere kvinder end mænd. Men der er både plads til alle køn i projekterne, der spænder bredt over forskellige interesser og evner. Det handler oftest om at være nysgerrig på andre mennesker.

En af de frivillige mænd er Rasmus. Han er en del af samaritterne, der står klar til at udøve førstehjælp. At være frivillig er for ham også forbundet med muligheden for at udvikle sig personligt. Og fordi det gør en forskel.

”Jeg er frivillig, fordi det giver mening at støtte en organisation som Røde Kors og samtidig hjælpe mennesker, der har brug for det”, siger han.

Vil du være med? Du kan tage et kig på vores mange forskellige aktiviteter i Røde Kors Aarhus under fanen ’Aktiviteter’. Du er altid velkommen til at kontakte os.

Her kan du se undersøgelsen fra Danmarks statistik: www.dst.dk/da/Statistik/bagtal/2019/2019-07-08-hver-tredje-dansker-laver-frivilligt-arbejde