Noget at fortælle efter sommerferien

”For nogle af børnene er turen det vildeste, der sker den sommer”, fortæller Laura. På en solskinsdag i sommerferien var hun med som frivillig, da Røde Kors Aarhus’ Familienetværk var i Djurs Sommerland. Sommerturen giver mødrene en mulighed for at dele en oplevelse med deres børn, der ellers kan være for ressourcekrævende. Og det betyder noget for børnene, at de har det ekstraordinære at fortælle, når skolen starter igen.

Af Sissel A. Gammelgaard

En varm sommerdag kalder på en kølende tur i vandet. Så det var særlig vandforlystelserne, der var populære, da Familienetværket besøgte Djurs Sommerland i sommerferien. De ældste børn var både en tur i gummiringene, hvor de hvirvlede rundt i skvulpende bølger, og senere hvinede de ned ad rutsjebanen før træstammerne, de sejlede med, pjaskede gennem vandet. Det var en dag udover det sædvanlige for de 5 familier, der var taget med Røde Kors Aarhus på oplevelse i forlystelsesparken.

”Det er fedt at se den forskel, sådan en dag i parken gør”, fortæller Laura. ”Vi kan se at familierne nyder at være sammen som familie og dele de her sjove oplevelser med andre”.
Hun er 28 år gammel og var afsted som en af de frivillige i Djurs Sommerland. For at der var sjove forlystelser for alle, delte de frivillige sig op i to grupper før de gik på opdagelse med familierne i forlystelsesparken, fortæller hun. Én gruppe med de større børn og én gruppe med de små.

Når klokkerne ringer ind til første time efter sommerferien rundt om i de danske folkeskoler, kan sommerturen hver med til at give børnene noget at fortælle til klassekammeraterne. De har også lavet noget ekstraordinært og kan snakke med på ligefod med de andre børn. Laura oplever, at Familienetværket gør en stor forskel for familierne. En tur til Djurs Sommerland er ikke en oplevelse, forældrene nødvendigvis selv har mulighed for at give deres børn, og samtidigt kan de dele dagen med andre. Hun vil gerne, at Familienetværket giver familierne sådanne oplevelser to gange om året, så hun er allerede begyndt og tænke på, hvilket sommereventyr de skal på næste år.

En tur i traktor og en sodavand i hånden

Laura brugte dagen i forlystelsesparken sammen med de mindste. Rød, blå eller grøn. Børnene kunne selv vælge hvilken farve traktor, de ville op og køre med på legepladsen i Djurs Sommerland – for traktorerne var et stort hit. Det meste af dagen gik i Bondegårdsland, hvor børnene legede med hinanden og de frivillige.

Hen på eftermiddagen mødtes alle familierne og de frivillige igen på en af parkens restauranter. Rundt om bordet gik snakken livligt om forlystelser og oplevelser fra dagen, henover burgere og sodavand.

”Det er fedt, når de kommer og siger, at det har været en vildt god dag”, fortæller Laura.
Hun synes særligt det var fedt at kunne give muligheden, for at mødrene oplever en dag med leg og ser de store smil på børnenes ansigter.

Det gør en forskel for andre end børnene

Laura startede som frivillig og var med til at starte projektet op i januar måned. Hun har kunne se en god udvikling i løbet af året, hvor familierne er begyndt at deltage mere stabilt til hyggeaftenerne.

”Børnene knytter sig til de frivillige. Det er mega fedt at kunne se, at man gør en forskel, og jeg synes det er dejligt at være frivillig. Det er ikke noget man skal eller tjener penge på. Men noget man gør fordi man har lyst”, siger Laura.

Det var for at gøre en forskel for børnene, at hun meldte sig til at starte med. Men hun kan tydeligt se, at projektet også løfter hverdagen for mødrene. Før sommerferien overtog Laura som aktivitetsleder, og hun er glad for at Røde Kors Aarhus har startet projektet. I Familienetværket har de fokus på hygge og leg, når de mødes. Udover de hyggelige aftener med spil, fællesspisning eller leg på legeplads, vil de gerne tage familierne med på to større ture om året. Der bliver derfor skruet op for julehyggen i december, hvor de både skal besøge Tivoli Friheden og lave julemiddag sammen.

Hvad er Familienetværket?

Familienetværket er et tilbud til familier, der står i en svær livssituation. Nogle familier kan føle sig alene eller har ikke ressourcer nok til at give deres børn oplevelser. Familienetværket er med til at skabe fællesskab og oplevelser på tværs af familierne. Der er mulighed for samvær med andre familier, samt deltage i aktiviteter. Både familier og frivillige er sammen om planlægningen af aktiviteter, som kan være alt fra samtalemøder til udflugter.

Målet er at ingen familier skal føle sig udenfor eller stå alene i svære situationer. Der er blandt andet mulighed for fællesspisning og udvidelse af ens netværk. Hos Familienetværket føler man sig ikke længere alene om de svære ting i hverdagen, da man har nogle at snakke med, som er i samme situation som én selv.