Nødvendigt nærvær i weekenden

Hvor finder man et fællesskab i Aarhus, når weekenden står for døren? Det kunne vi i Røde Kors Aarhus ikke finde svaret på. I hverdagene er der forskellige kommunale og frivillige initiativer, men der er ikke mange steder at finde nærvær i weekenden, hvis man er udsat, ensom eller hjemløs. Derfor har Røde Kors Aarhus i september søsat projektet Weekendcaféen. Både frivillige og aktivitetsledere er godt tilfredse med jomfrurejsen.

Af Sissel A. Gammelgaard

”Jeg har været enormt spændt på, hvordan det skulle gå. Kunne vi skabe den rigtige hygge-stemning? Men det synes jeg virkelig, vi lykkedes med”, fortæller Mette smilende.

Hun var blandt de frivillige, der stod klar med brætspil, kaffe, kage og nærvær, da Weekendcaféen for første gang slog dørene op i september. Et håndtegnet skilt på gaden foran Frivillighuset bød alle aarhusianere ind til en kop kaffe, og ved caféens borde sad mennesker i alle aldre og med vidt forskellig baggrund, og kom hinanden ved.  De frivillige er stolte over at projektet er kommet godt fra land, og Mette fortæller, at alle virkede til at have en hyggelig lørdag eftermiddag.

”Vi forsøgte at skabe en afslappet og hyggelig stemning ved at sætte sofa og lys frem. Alle skal gerne føle sig hjemme og velkomne, når de er her, for så er det nemmere at snakke og sludre”, fortæller Mette om tankerne bag indretningen.

En grøn sofa var fundet frem, bordet bugnede af kager og brætspil, og fra en fladskærm på væggen spillede et videoklip med en knitrende pejs. Mødelokalet i stueetagen i Frivillighuset var draperet i hjemlig hygge for at skabe et rum, der kunne samle unge og ældre.

Weekendcaféen er etableret for at give borgere i Aarhus et sted at mødes i weekenden, da de fleste andre sociale tilbud har weekendlukket. I caféen er der særlig fokus på at skabe en følelse af fællesskab.

Weekendcaféen skal udfylde et tomrum

Der har været stigende fokus på hjemløse i Aarhus i de senere år, men der mangler stadig tilbud i weekenderne. Efter at have undersøgt de aarhusianske tilbud til ensomme, sårbare eller hjemløse, kunne vi i Røde Kors Aarhus se, at der manglede noget om lørdagen.

I Aarhus Kommune eksisterer der flere væresteder og sociale tilbud, men fælles for dem er, at de fleste kun holder åbent i hverdagene. Derfor har vi åbnet caféen, som skal holde åbent i weekenden. Caféen skal være et trygt og hyggeligt rum, hvor alle borgere er velkomne, men hvor der i særdeleshed vil være fokus på at styrke livskvaliteten for ensomme og udsatte. I Weekendcaféen skal borgere kunne mødes på tværs af baggrund og alder og skabe nye relationer.

Michael, der er den ene af to aktivitetsledere for Weekendcaféen, håber, at caféen kan skabe nogle rammer, der indbyder til en god snak og giver mulighed for at danne nye relationer. Han tror på, at projektet kan skabe mere værdi både for borgerne – og for de frivillige.

”Jeg tror på, at når vi som frivillige yder et bidrag til noget, som er lidt usædvanligt, er det med til at give vores eget liv mere værdi, mening og glæde” fortæller Michael.

Glæder sig allerede til næste café

”For mig var det lidt stort, at de mennesker, der dukkede op, havde prioriteret at være sammen med os den lørdag”, fortæller Mette glad, og fortsætter med et blink i øjet, ”jeg havde lidt frygtet, at der ikke kom nogen”.

Hun har siddet som studentermedhjælper på projektet siden august og har sammen med de to aktivitetsledere fået projektet stablet på benene. Nu hvor første Weekendcafé er blevet søsat med succes, føler hun sig mere rolig og klar på de kommende arrangementer.

Eftermiddagens bedste oplevelse for Mette var – udover at alle fremmødte så ud til at hygge sig – at mærke engagementet fra de frivillige.
”De kørte bare på og var klar! Den gejst, jeg mærkede fra de frivillige, gør det hele værd”, siger Mette.
De frivillige på caféen er en broget flok i alder, køn og baggrund, og det ser hun som et stort plus.

Hvad er Weekendcaféen?

Weekendcaféen er et tilbud om gode samtaler, hyggelige aktiviteter og samvær til dem, der synes weekenden hurtigt bliver lang. Projektet skal skabe nærvær lige i hjertet af Aarhus i vores Frivillighus på Nørre Allé 32. Alle er velkommen i caféen, der skal dække et behov for mennesker, der føler sig ensomme, som er udsatte eller hjemløse.
Caféen holder åben den første lørdag i måneden fra kl. 13:00-17:00 og byder på forskellige aktiviteter. Besøgende i caféen vil derfor både kunne opleve musikoptrædener, foredrag, banko, fællesspisning og meget andet. Et vigtigt aspekt i caféen er at inddrage de borgere, der har lyst til at være en del af fællesskabet og give dem mulighed for at sætte deres præg på caféen og dens aktiviteter.

Næste Weekendcafé bliver afholdt lørdag den 05. oktober.