Hjem til Dig

Hjemløsheden blandt unge i alderen 18-29 år, er drastisk stigende. Røde Kors er derfor gået sammen med Hjem-til-Alle alliancen og Ungdommens Røde Kors om initiativet ”Hjem til Dig”. Projektet er målrettet unge der bor derhjemme, men under kritiske forhold, og unge der på skift overnatter ved familie, venner eller bekendte. Derudover bliver der også taget hånd om de unge, der allerede er kommet til det punkt, hvor de står uden bolig eller et sted at sove. Nogle har ikke haft forældre, der har været i stand til at give omsorg og læring, hvor andre har været i det kommunale system hele livet. Det gør, at mange mangler de kompetencer der er behov for, når man skal til at tage ansvar for sig selv. Grundet manglende ressourcer, kan det være en stor udfordring at have overblik over, hvordan man betaler sine regninger eller kommer på venteliste til en lejlighed. Hjem til Dig har fokus på at give den unge en struktureret og rolig hverdag, så den bliver nemmere og mere overskuelig at arbejde med. Den unge får mulighed for at flytte ind til en frivillig vært, som bidrager ved at stille et værelse til rådighed og tager den unge ind som en del af familien. Dette er for at styrke den unges kompetencer og give en oplevelse af, hvordan et normalt hjem fungerer.

Hjem til Dig i Aarhus

Røde Kors Aarhus arbejder på at mindske det stigningen antal unge hjemløse i byen. Med Hjem til Dig forebygger vi hjemløshed, kriminalitet og stofmisbrug blandt unge. Vi giver de unge den vigtige hjælp, der gør en fundamental forskel. Der er stort fokus lokalt på at gribe ind, hjælpe og imødekomme de specifikke behov. Det er vores ønske at hjælpe den unge videre til en stabil og struktureret hverdag, og helst inden det fører til hjemløshed. Det er vigtigt at man har et netværk og er en del af et fællesskab. Det kan nemlig være afgørende for, om man opnår den mængde af redskaber der skal til for at finde en stabil boligsituation. Når forløbet starter, tilbydes den unge en mentor fra Ungdommens Røde Kors. Røde Kors tilbyder den unge et værelse hos en frivillig vært. De unge, der bliver tilbudt ophold ved en værtsfamilie, er valgt ud fra kriterier som at de ikke laver kaos i hjemmet, har et misbrug eller den mindste form for truende adfærd.

Bliv frivillig værtsfamilie

Vil du byde en ung indenfor i dit hjem og give personen de rette redskaber til at komme godt videre? Som vært i Aarhus, er du med til at skabe rammerne for at den unge opnår de kompetencer der skal til, for at etablere en stabil hverdag. Som frivillig vært, stiller man et værelse til rådighed i en periode på 3 og 6 måneder. Inden den unge flytter ind, kommer du til at møde personen, så både du og den unge føler sig trygge i aftalen og begge har følelsen af et godt match. Du vil igennem hele forløbet være i kontakt med Røde Kors, hvor du vil få viden omkring hjemløshed blandt unge, hvordan du håndterer konflikter og bedst muligt undgår konflikter. Der bliver knyttet en kontaktperson til både familien og den unge, som igennem forløbet vil rådgive, hvor der er behov og engang imellem komme på besøg i hjemmet. Derudover vil den unge få tilbud om en mentorordning, hvilket går ud på, at den unge får en ven, som er inkluderende i forhold til nye fællesskaber og derved få et styrket netværk. Denne mentorordning fortsætter efter fraflytningen hos værten, så forløbet i alt er på omkring et år. Dette er for at imødekomme den unges behov i forbindelse med de sidste skridt på vejen til en tryg og stabil hverdag med en fast base. Du vil som vært for den unge blive kompenseret for ekstra udgifter til mad.

Krav for at blive frivillig vært:

• Have et værelse til rådighed til den unge
  • Være 30 år eller derover
  • Bor i Aarhus eller geografisk tæt på Aarhus
  • Giver samtykke til at der indhentes en straffeattest
  • Har lyst til at tage en ung ind som en del af sin familie
  • Har mod på at støtte og hjælpe den unge godt videre