Omsorgscenter PitStop

Omsorgscenter for hjemløse i Aarhus

Omsorgscenter Pitstop

er et samarbejde mellem Aarhus Kommune og Røde Kors Aarhus. Hver uge udskrives misbrugere og hjemløse fra de aarhusianske hospitaler uden et sted at bo eller mulighed for at restituere i trygge omgivelser. PitStop er et akut omsorgscenter, som giver hjemløse voksne og udsatte patienter mulighed for at komme til hægterne i hjemlige og trygge rammer.

PitStop tilbyder syge hjemløse eller funktionelt hjemløse et sted hvor de kan komme til hægterne efter udskrivelse fra byens hospitaler. Målgruppen er udskrevne patienter og borgere som ved et ophold på PitStop kan undgå en genindlæggelse. Omsorgscenteret er inspireret af et lignende initiativ i København, Omsorgscenter Thorsgade, som er drevet af Røde Kors Hovedstaden.

Hjælp til hjemløse i Aarhus

Vi arbejder sammen med socialsygeplejerskerne på de aarhusianske hospitaler. Et ophold på PitStop starter ved at vi bliver kontaktet, hvis der er kendskab til en hjemløs patient som ikke kan klare sig på gaden efter udskrivelse. Under opholdet på PitStop får de hjemløse borgerne hjælp til det, de ønsker hjælp til. Der er mulighed for sygepleje og medicinhåndtering samt hjælp fra eksterne partnere. Vi samarbejder blandt andet med Socialsundhed, der kan følge borgere til aftaler uden for huset.

Et ophold på PitStop kan vare to-tre uger, og beboerne vil i den tid få stillet eget værelse og mad til rådighed. Der er otte værelser tilgængelige på omsorgscenteret og opholdet er gratis.

Siden omsorgscenteret åbnede i marts 2018 er vi blevet bekræftet i at PitStop har potentiale til at blive meget mere end én seng at sove i. Vi oplever at alkoholikere forlader os ædru med intentionen om ikke at drikke igen. Dette skyldes de relationer de får til vores frivillige, som stiller op som medmennesker og møder de hjemløse i øjenhøjde.

Bliv frivillig i PitStop

Som frivillig i Omsorgscenter PitStop skal du først og fremmest være der for brugerne. Omsorgscenterets fornemmeste opgave er at skabe gode og trygge rammer for alle hjemløse borgere som kommer til os. Vi forventer at du som frivillig har du en vagt hver/anden uge. Du bestemmer selv timeantal. Vi har behov for hjælp om eftermiddagen, aftenen og i weekender. Der er ingen nattevagter. Vores beboere er meget forskellige så der kan være meget stor forskel på hvad en vagt indebærer. I finder sammen ud af, hvad I har lyst til at lave den dag du er der.

I kan f.eks.

• gå en tur
  • spille kort/spil
  • se TV
  • lave mad

eller noget helt andet. Alle idéer og initiativer er velkomne.

Vi leder efter frivillige som er robuste og samarbejdsvillige. Du skal besidde en stor portion medmenneskelighed og kunne rumme samt acceptere mange forskellige mennesker. Du skal desuden være komfortabel ved at tale om vanskelige emner samt have let til smil.

Forstander Margit Krabbe

Aktivitetsleder Peter Poulsen

aarhus.pitstop@rodekors.dk

Frivillig på Omsorgcenter PitStop

"Jeg er frivillig i PitStop fordi jeg brænder for at hjælpe sårbare og udsatte borgere."

- Morten, frivillig i PitStop

Det siger borgerne om PitStop

Hjemløse Poul Erik på Omsorgscenter PitStop

"Det gør så godt - min selvtillid vokser"
Poul Erik, tidligere borger på Pitstop

Marceij på Omsorgscenter for hjemløse

"Tak for et godt ophold!"
-Marceij, tidligere borger på Omsorgscenter PitStop