Pårørendestøtte

Som pårørende til en syg, kan det være svært at finde tid og overskud til de sociale aktiviteter udenfor hjemmet. Hver femte pårørende til sygdom, ender selv med at blive syg eller stresset. Det skyldes det pres man som pårørende oplever i den svære tid. Den tid man har til sig selv, er begrænset og der deltages mindre og mindre i sociale arrangementer. Der er et stort ansvar på ens skuldre, hvilket gør det svært at mærke, hvad man kan holde til og huske sig selv i sine prioriteringer.

Røde Kors Aarhus giver med Pårørendestøtte nærvær og tryghed til familier, der er sygdomsramte. Det kan for eksempel ske ved at den frivillige støtte kommer på besøg, så den pårørende trygt kan forlade hjemmet. Det giver den pårørende mulighed for at deltage i fællesskaber, gå til en sport eller andet. Pårørendestøtten kan også arrangere aktiviteter for pårørende eller andet, der giver de pårørende overskud og tid i hverdagen.

Bliv pårørendestøtte

Vil du hjælpe med at forebygge ensomhed blandt pårørende? Som frivillig støtte er din primære opgave at give den pårørende et pusterum i hverdagen, hvor de kan fokusere på deres egne behov. Du skal være en støtte for familien og skal derfor ikke deltage i plejeopgaverne. Dog skal du kunne lytte og have lyst til at støtte andre i en svær livssituation. Det kræver ikke en faglig relevant baggrund at blive frivillig pårørendestøtte, man bliver klædt på til opgaven i samarbejde med familien, plejepersonalet og Røde Kors Aarhus.

Aktivitetsleder

Charles Johansen