Om Aarhus Vinterherberg

Vintermånederne er de strengeste for hjemløse, der ikke bare kan gå hjem og drikke en varm kop kakao, når mørket sænker sig. Endnu værre er det for hjemløse migranter. De kan ikke, som de aarhusianske hjemløse, søge ly for natten i de etablerede herberger. Derfor er der brug for Aarhus Vinterherberg.

I et samarbejde med Folkekirken i Aarhus, Aarhus Kommune, Kirkens Korshær og Blå Kors sørger Røde Kors Aarhus’ Vinterherberg for, at hjemløse migranter i Aarhus ikke skal overnatte på en trappe eller en bænk i frostgrader.

Aarhus Vinterherberg på Tage-Hansens Gade 18 er et nødherberg, som er åbent i en periode, der strækker sig fra midten af november til udgangen af marts. Her sørger frivillige kræfter, i tidsrummet 20:30 – 08:00, for at skabe de bedst mulige rammer for overnattende hjemløse migranter.

Som frivillig i Aarhus Vinterherberg er det dig, der sørger for, at de overnattende migranter får en god og varm nats søvn. Opgaverne vil blandt andet være fordeling af sengepladser, hjælp til tøjvask, madlavning (morgen- og aftensmad) samt oprydning. Vigtigst er dog at give plads til en pause fra den svære virkelighed, migranterne oftest har. Måske vil de snakke, spille et spil eller bare ligge for sig selv. Hver nat bemandes nødherberget af to omgange: En aftenvagt fra kl. 20:00 til kl. 00:00 og en nattevagt fra kl. 23:30 til kl. 08:30. Som frivillig er du altid sammen med enten en fastansat eller en anden frivillig. Du vil desuden altid have mulighed for at komme i kontakt med en bagvagt.

Bliv frivillig

Som frivillig forventes det, at du:

• kan tage minimum to vagter om måneden.
  • er mødestabil og samarbejdsvillig – både overfor kollegaer og gæster på nødherberget.
  • har lyst til at give noget af dig selv til nogen, der ikke har særlig meget.
  • er i stand til at vise omsorg og respekt.