Om Besøgstjenesten

Ensomhed er en subjektiv følelse, som kan være et resultat af mangel på meningsfulde sociale relationer. At komme ud af ensomhed kan være svært, særligt hvis man ikke får hjælp til det.

I Besøgstjenesten matcher vi borgere, der oplever ensomhed, med frivillige besøgsvenner. Et besøg foregår typisk hjemme hos borgeren, hvor kernen er det sociale samvær. Den frivillige besøgsven og borgeren finder sammen ud af, hvad de vil lave. Ofte hygger man sig sammen over en kop kaffe, og andre gange finder man fotoalbummet frem, går en tur, spiller et spil eller laver mad sammen.

Bliv frivillig

Som frivillig besøgsven kommer du ud til en borger, der føler sig ensom og som formentlig har brug for, at det er dig, der tager styringen i at skabe en meningsfuld og tryg relation. Besøget handler om socialt samvær – ikke om praktiske gøremål. Da besøget kan være et af ugens højdepunkter for borgeren, er det vigtigt, at du holder de aftaler, I laver sammen.

Som frivillig besøgsven, skal du:

• være fyldt 20 år.
  • have mulighed og lyst til at være besøgsven i mindst et halvt år.
  • være god til at lytte og holde en samtale i gang.
  • være ansvarsbevidst og mødestabil.