Om Mere mad – mere mening

Siden 2017 har ’Mere Mad – Mere Mening’ været et projekt Røde Kors Aarhus. Kernen i projektet er kampen mod madspild samt det at give en hjælpende hånd til flygtninge. Mere Mad – Mere Mening samarbejder med forskellige supermarkeder og bagerier, hvor frivillige fra Røde Kors Aarhus to gange ugentligt kører ud for at hente overskudsmad. Efterfølgende sorteres og uddeles råvarerne på sprogcentret CLAVIS, hvor flygtninge kan fylde en genanvendelig pose med mad for symbolske ti kroner.

Der bliver i ’Mere mad – Mere Mening’ arbejdet på, at projektet skal udvides, og at der skal indlemmes en ny vinkel, så projektet også kommer til at inkludere andre grupper end flygtninge.

På nuværende tidspunkt opsamler ’Mere Mad – Mere Mening’ cirka 30 tons mad årligt og er dermed et projekt, der både miljømæssigt og samfundsøkonomisk er bæredygtigtda både madspild reduceres og økonomisk udsatte borgere får en hjælpende hånd i hverdagen. Den mad vi henter bliver uddelt til flygtninge på CLAVIS i Aarhus klokken 11:30.

Vi har samarbejdsaftaler med seks supermarkeder og ét bageri i Aarhus. Det bliver til rigtig meget mad på ét år!

Samarbejdspartnere

Lagkagehuset, Langenæs Alle’ 14, 8000 Aarhus C

WeFood, Vesterbro Torv 1A, 8000 Aarhus C

Rema 1000, Randersvej 142, 8200 Aarhus N Rema 1000, Niels Juels Gade 27, 8200 Aarhus N Rema 1000, Silkeborgvej 261, 8230 Aabyhøj Rema 1000, Gammel Kongevej 7-13, 8260 Viby

Bliv frivillig

Det er for dig, der ønsker at hjælpe flygtninge samt at stoppe madspild lokalt. Som frivillig i ’Mere Mad – Mere Mening’ kommer du til at køre rundt til de forskellige samarbejdspartnere for at opsamle mad, sortere det samt at stå for uddelingen på CLAVIS. Turene starter fra Røde Kors Aarhus’ hovedkvarter på Nørre Allé 32 sammen med minimum to andre frivillige, og du står derfor aldrig alene med opgaven.

Som frivillig forventes det, at du:

• Som et minimum deltager én gang hver anden uge (mandag eller torsdag fra 9-12)
  • Er mødestabil
  • Er omstillingsparat i forhold til de udfordringer man kan møde på vejen
  • Er engageret i mødet med de andre frivillige og flygtningene på CLAVIS – small-talking, og det at have let til smil er derfor ikke en dårlig ting