Kickstart giver støtte til unge i arresten

25. marts 2021

Kickstart hjælper unge i arresten med at komme videre ud i livetDe frivillige er der som støttepersoner, hvor de opbygger tillidsfulde relationer gennem deres besøg i arresten

Det er nu et år siden, at aktiviteten Kickstart skulle have haft sin helt store åbning. Grundet Covid-19 måtte de komme på standby, før de havde fået lov til at hjælpe alle dem, som de havde intentioner om.

I samarbejde med LB Forsikring etablerede Røde Kors, Kickstartsom er et tilbud til varetægtsfængslede unge, der har brug for støtte og sparring. Som støtteperson besøger man den unge varetægtsfængslet i Aarhus arrestUnder besøgene er man med til at skabe tillidsfulde relationer til den unge, så de føler sig bakket op på turen igennem og ud af fængselssystemet. Det er typisk unge i alderen 17-25, som stadig er i det stadie, hvor de skal definere, hvem de er. Det kan være svært at finde sin plads i samfundet efter endt ophold i arresten. Derfor hjælper de frivillige med praktiske opgaver såsom at finde en uddannelse, der passer til dem og hjælper med at etablere dem i sociale netværk.

Frivillige med livserfaring og gåpåmod

I august 2020 fik Kickstart langt om længe adgang til arresten i Aarhus, hvor de kom i kontakt med 12 unge med hjælp fra lederen af fængslets besøgstjeneste. De blev matchet med frivillige støttepersoner, der i mellemtiden var blevet uddannet. Et krav for at blive frivillig er, at man skal godkendes af kriminalforsorgen. Alle frivillige har været på et kursus, som Røde Kors Landskontoret tilbyder. Kurset er lavet, så de frivillige er klar til at påtage sig rollen som støtteperson og det ansvar, der følger med:

Det er ikke bare at tage frivillige ind fra gaden. Det er noget helt andet. Det kræver folk med livserfaring, robusthed, gåpåmod og en masse tålmodighed. Det er krav, de frivillige skal have, fortæller Henrik Andersen, som er aktivitetsleder for Kickstart.

Kickstarts indsats til unge i arresten

Aktiviteten består af 16 engagerede frivillige og en aktivitetsleder, som brænder for projektet. De håber på at kunne hjælpe så mange unge som muligt igennem deres tid i og efter arresten. Kickstart hjælper nemlig ikke kun unge, der er i arresten, men også når de er i afsoning. De frivillige støttepersoner hjælper ved at være med til møder som bisidder hos kommunen og kriminalforsorgen. Det hænder dog, at de varetægtsfængslede ikke når at komme i afsoning, hvor de ellers ville få hjælp til økonomien og boligsøgning af de frivilligeDerfor hjælper Kickstart også, i samarbejde med andre hjælpeorganisationer i Aarhus, med at skaffe de unge midlertidige boligsituationer, hvis de bliver løsladt uden nogen form for afsoning

Efter løsladelse fortsætter relationen mellem de frivillige og deres tidligere varetægtsfængslede borgereNormalt mødes de uformelle rammer på en café eller ved DOKK 1 og får sig en sludder over en kop kaffe. På grund af Corona situationen mødes de på afstand, og her gør de også brug af de populære gåture i skoven eller andre naturskønne steder i Aarhus.

Af gode grunde har Kickstart ikke haft mulighed for at etablere flere relationer med de unge i arresten, siden de lukkede ned i oktober, hvilket også betød, at de frivillige ikke kunne komme på besøg mere. Nu opretholder de kontakten via telefonsamtaler, indtil de igen må mødes fysisk i arresten.