150 år med medmenneskelighed blev fejret på Aarhus Rådhus
Der var ekstra meget at fejre i Aarhus i søndags.
Mens byen summede af forventning op til AGFs sidste kamp, samlede Røde Kors Aarhus frivillige, medlemmer, samarbejdspartnere og særligt inviterede gæster på Aarhus Rådhus for at markere en helt særlig milepæl: 150 år med medmenneskelighed, fællesskab og frivilligt engagement i Aarhus.
Omkring 300 gæster deltog i fejringen, som bød på en dag fyldt med stærke fortællinger, musikalske øjeblikke med gåsehudsfaktor og inspirerende indslag – blandt andet et tankevækkende og sjovt foredrag af Chris MacDonald om fællesskab og trivsel.
Dagen blev samtidig en anledning til at se tilbage på 150 års indsats for mennesker i sårbare situationer i Aarhus. Gennem generationer har frivillige i Røde Kors Aarhus stået klar med hjælp, nærvær og støtte – og den indsats lever videre i dag gennem vores mange aktiviteter og fællesskaber rundt om i byen.
Fejringen handlede derfor først og fremmest om de mennesker, der gør arbejdet muligt hver eneste dag: vores frivillige.
I sin tale satte borgmester Anders Winnerskjold ord på betydningen af det frivillige engagement og understregede, at omsorg, tillid og fællesskab ikke kan vedtages politisk alene – det skabes mellem mennesker, i mødet med hinanden og gennem handlinger i hverdagen.
Netop derfor var dagen en hyldest til de mere end 1.000 frivillige i Røde Kors Aarhus, som hver dag er med til at skabe tryghed, fællesskab og håb for mennesker i hele byen. Uanset om det er gennem sociale aktiviteter, støtte til udsatte familier, besøgstjenester, genbrugsbutikker eller hjælp til mennesker i krise, er vores frivillige med til at gøre en reel forskel.
150-års jubilæet blev ikke kun en fejring af vores historie, men også en fejring af det stærke fællesskab, der fortsat driver Røde Kors Aarhus fremad.
Tak til alle jer, der var med til at gøre dagen helt særlig – og ikke mindst tak til vores frivillige. Uden jer var der intet Røde Kors Aarhus.