Røde Kors Aarhus søger leder til Aarhus Vinterherberg
Vi søger en leder til Aarhus Vinterherberg. Du er en robust ildsjæl med et stærkt netværk, som brænder for at arbejde med socialt udsatte borgere. Som leder får du det overordnede ansvar for ledelsen og driften af herberget i åbningssæsonen, som er medio november til medio marts. Stillingen er tidsbegrænset og på minimum halv tid i perioden 1. november 2024 – 31. marts 2025.
Aarhus Vinterherberg er et nødherberg målrettet hjemløse migranter. Herberget tilbyder overnatning og et let måltid. Aarhus Vinterherberg holder dagligt åbent i tidsrummet 20.30-08.00 fra midten af november til udgangen af marts. Målet er at ingen skal sove på gaden i de kolde vintermåneder.
Herberget et etableret i et fællesskab mellem Folkekirken i Aarhus, Røde Kors, Kirkens Korshær, Blå Kors og Aarhus Kommune. Vinterherberget drives af omkring 100 frivillige og få ansatte, hvoraf én er herbergets daglige leder.
Ansvar og opgaver:
• Rekruttere, fastholde, lede og administrere ca. 100 frivillige og 3 deltidsansatte medarbejdere. Derudover ansvarlig ift. Ansættelse af eks. fleksjobbere og borgere, der aftjener samfundstjeneste
• Koordinere indkøb og bygningsdrift
• Vagtplanlægning
• Bidrage til administration og økonomistyring i samarbejde med Blå Kors
• Frivilligpleje – tage initiativ til arrangementer for de frivillige med henblik på at fastholde og styrke fællesskabet mellem de frivillige
• Afholdelse af månedlige personalemøder for de ansatte
• Repræsentere Aarhus Vinterherberg udadtil, herunder ekstern kommunikation, pressedækning, Facebook mv.
• Samarbejde med andre relevante tilbud og samarbejdspartnere i byen
• Deltagelse i styregruppemøder
Din profil:
• Du er omsorgsfuld
• Du er fleksibel
• Du er tydelig
• Du er tilgængelig og i stand til at udøve tillidsbaseret ledelse af både frivillige og ansatte
Organisering
Det overordnede ledelsesansvar for driften af Aarhus Vinterherberg varetages af en styregruppe bestående af en repræsentant fra hver af de fire organisationer. I styregruppen deltager desuden
• Vinterherbergets leder og en repræsentant for medarbejderne
• En konsulent fra Aarhus Kommune (styregruppens sekretær)
• Efter behov: en repræsentant fra Østjyllands Politi
• Efter behov: en repræsentant fra de sociale viceværter i Aarhus Kommune
Økonomi og administration
Styregruppen er ansvarlig for Vinterherbergets samlede økonomi, som drøftes og godkendes på styregruppemøderne.
Personaleadministration, regnskab, lønudbetalinger og økonomiopfølgning varetages af Blå Kors i samarbejde med styregruppeformanden og Vinterherbergets leder.
Alle frivillige har indgået frivilligaftale med Røde Kors.
Styregruppen er ansvarlig for at indhente relevante midler fra den statslige pulje til nødherberg og eventuelle kommunale frivillighedsmidler via §18. Blå Kors udarbejder ansøgninger til staten og kommunen.
Ansøgning
Yderligere oplysninger fås ved henvendelse til formand for styregruppen
Thorkil Andersen, Røde Kors Aarhus
Kirkegårdsvej 53, 8000 Aarhus C
6167 3887 / thoand@rodekors.dk
Stillingen er tidsbegrænset og på minimum halv tid i perioden 1. november 2024 – 31. marts 2025. Der er mulighed for genansættelse i efterfølgende åbningssæsoner.
Ansøgning sendes til Thorkil Andersen på thoand@rodekors.dk
Ansøgningsfrist: mandag d. 16. september 2024.