Omsorgscenter PitStop

Omsorgscenter for hjemløse i Aarhus

Omsorgscenter Pitstop

Pitstop er et samarbejde mellem Aarhus Kommune og Røde Kors Aarhus. Hver uge udskrives misbrugere og hjemløse fra de aarhusianske hospitaler uden et sted at bo eller mulighed for at restituere i trygge omgivelser. PitStop er et akut omsorgscenter, som giver hjemløse voksne og udsatte patienter mulighed for at komme til hægterne i hjemlige og trygge rammer.

PitStop tilbyder syge hjemløse eller funktionelt hjemløse et sted, hvor de kan komme til hægterne efter udskrivelse fra byens hospitaler. Målgruppen er udskrevne patienter og borgere, som ved et ophold på PitStop kan undgå en genindlæggelse. Omsorgscenteret er inspireret af et lignende initiativ i København, Omsorgscenter Thorsgade, som er drevet af Røde Kors Hovedstaden.

Hjælp til hjemløse i Aarhus

Vi arbejder sammen med socialsygeplejerskerne på de aarhusianske hospitaler. Et ophold på PitStop starter ved, at vi bliver kontaktet, hvis der er kendskab til en hjemløs patient, som ikke kan klare sig på gaden efter udskrivelse. Under opholdet på PitStop får de hjemløse borgerne hjælp til det, de ønsker hjælp til. Der er mulighed for sygepleje og medicinhåndtering samt hjælp fra eksterne partnere. Vi samarbejder blandt andet med Socialsundhed, der kan følge borgere til aftaler uden for huset.

Et ophold på PitStop kan vare to-tre uger, og beboerne vil i den tid få stillet eget værelse og mad til rådighed. Der er otte værelser tilgængelige på omsorgscenteret, og opholdet er gratis.

Siden omsorgscenteret åbnede i marts 2018 er vi blevet bekræftet i, at PitStop har potentiale til at blive meget mere end én seng at sove i. Vi oplever, at alkoholikere forlader os ædru med intentionen om ikke at drikke igen. Dette skyldes de relationer, de får til vores frivillige, som stiller op som medmennesker og møder de hjemløse i øjenhøjde.

Bliv frivillig i PitStop

Som frivillig i Omsorgscenter PitStop skal du først og fremmest være der for brugerne. Omsorgscenterets fornemmeste opgave er at skabe gode og trygge rammer for alle hjemløse borgere, som kommer til os. Vi forventer, at du som frivillig tager en vagt hver/anden uge. Du bestemmer selv timeantal. Vi har behov for hjælp om eftermiddagen, aftenen og i weekender. Der er ingen nattevagter. Vores beboere er meget forskellige, så der kan være meget stor forskel på, hvad en vagt indebærer. I finder sammen ud af, hvad I har lyst til at lave den dag, du er der.

I kan f.eks.

• gå en tur
  • spille kort/spil
  • se TV
  • lave mad

eller noget helt andet. Alle idéer og initiativer er velkomne.

Vi leder efter frivillige, som er robuste og samarbejdsvillige. Du skal besidde en stor portion medmenneskelighed og kunne rumme samt acceptere mange forskellige mennesker. Du skal desuden være komfortabel ved at tale om vanskelige emner samt have let til smil.

Forstander
Margit Krabbe

aarhus.pitstop@rodekors.dk

Aktivitetsledere
Julie Tøndborg
julton@rodekors.dk

Marie Løvberg
marlov@rodekors.dk

Frivillig på Omsorgcenter PitStop

"Jeg er frivillig i PitStop fordi jeg brænder for at hjælpe sårbare og udsatte borgere."

- Morten, frivillig i PitStop