Indsamling

Røde Kors indsamling

Hvert år samler danskerne ind til Røde Kors' hjælpearbejde. Det foregår altid den første søndag i oktober måned.

Røde Kors-indsamlingen er Danmarks største humanitære husstandsindsamling og bliver organiseret af frivillige i alle 210 lokale Røde Kors-afdelinger landet over.

Hvert år er tusindvis af danskere engageret i indsamlingen lige fra den enkelte indsamler på gaden, de frivillige koordinatorer og de mange virksomheder, der bidrager med sponsorater og støtte til indsamlingen. Landets gymnasier deltager også i indsamlingen og stiller hvert år med tusindvis af unge gymnasieindsamlere. De gymnasier der stiller op med flest indsamlere deltager i lodtrækningen om at vinde en koncert, der bliver doneret af en aktuel kunstner.

I 2015 var flere end 25.000 danskere på gaden for at samle ind til Røde Kors-indsamlingen. Heraf var 5.900 gymnasieelever.

Indsamlingen 2016 indbragte 25,5 millioner kroner til Røde Kors' hjælpearbejde herhjemme og ude i verden.

Bliv indsamler

I Aarhus afdeling er der et team af frivillige, der organiserer indsamling i og omkring Aarhus. Og der er mange forskellige opgaver, fx

• Planlægning af indsamlingen
  • Udarbejdelse af gode ruter