Samaritter

Samarit i Aarhus

Bliv samarit eller medic

Røde Kors’ samaritter er til stede ved mere end 1.300 arrangementer om året, og udfører langt over 25.000 behandlinger. Vi har to slags frivillige inden for samariteraktiviteten, og hvilken af de to, der er relevant for dig, afhænger af din baggrund og kompetencer.

• Samarit - En samarit i Røde Kors skal brænde for at hjælpe andre vha. førstehjælp, men har ikke nødvendigvis en sundhedsfaglig baggrund. Du vil blive undervist i, at kunne håndtere tilskadekomne og udføre livreddende førstehjælp. Du skal have gennemført et seks timers førstehjælpskursus inden start.
  • Medic - En medic er en samarit med en sundhedsfaglig baggrund, hvilket indebærer et krav om erfaring med patienter i ustabil tilstand. Du skal gennemføre vores samarit-uddannelse og herefter vores medic-uddannelse, der, udover håndtering af tilskadekomne, giver dig kompetencer til at håndtere akut opstået sygdom.

Hvilke forventninger er der til den frivillige?
Vi forventer at man er aktiv og interesseret i førstehjælp samt at man gerne vil være social.

Hvornår og hvor ofte mødes man og hvor lang tid ad gangen?
Samaritterne mødes en gang om ugen til mødeaften, hvor der vi træner førstehjælp som team. Mødeaften varer ca. 2,5 timer. Der holdes jule- og sommer-pause i forhold til mødeaftenerne. Herud over er der vagterne som variere i timer.

Hvis man melder sig som frivillig, hvad kan man så forvente?
Et godt fællesskab.

Bliv samarit

Kontakt:

Er du interesseret i at rekvirere samaritter til dit arrangement

vk-aarhus@rodekors.dk

Er du interesseret i at blive samarit

ny.sam.aarhus@rodekors.dk

Alle andre henvendelser