Om Mindemakker

Røde Kors Aarhus har startet aktiviteten Mindemakker i samarbejde med en række plejehjem i Aarhus Kommune.

Antallet af borgere med demens er stigende og det kan være både hårdt og ensomt at leve med demens. Derfor er behovet for samvær, aktivitet og menneskelig kontakt stort, og formålet med Mindemakker er at opfylde dette behov.

Frivillige Mindemakkere tilbyder omsorg og nærvær til mennesker, der er ramt af demens. Gennem hyggeligt selskab skabes glade stunder, livskvalitet og genkendelse hos den demensramte borger. Dette kan realiseres gennem 1-1 relationer som fx gode snakke, lytte til musik, en gåtur i skoven, duften af en nybagt kage, en frisk cykeltur eller et besøg af en glad hund etc. Samværet kan også være med flere borgere, fx til sang, dans og bevægelse etc. Møderne opbygges på baggrund af fælles interesser og bæres af den frivilliges motivation.

Bliv frivillig

Har du et hjerte, der brænder for andre mennesker? Og har du et par timer hver anden uge, som du vil bruge på at være noget for mennesker, der er ramt af demens? Så er du den rette til at være frivillig Mindemakker på et plejehjem i Aarhus. Du skal muligvis bruge lidt tid på at skabe kontakt, hver gang I mødes. Men vi kan love dig, at når du tager hjem efter besøget, så vil du føle dig taknemmelig over at have været et varmt og kærligt lyspunkt for mennesker med demens. Det vil være dig som frivillig, der sætter stemningen og rammen for besøget på plejehjemmet, og vi klæder dig godt på til rollen som mindemakker. Du får indsigt i, hvad sygdommen indebærer samt hvilke tilgange, du kan anvende i samværet med borgere med demens. I samarbejde med plejehjemmet, finder I aktiviteter og borgere, der passer til dig og dine interesser, så du føler dig tryg i samværet.

Som frivillig mindemakker ser vi gerne, at du:

• Har lyst og mulighed for at være frivillig i mindst et halvt år.
  • Er nærværende og engageret i samværet med andre mennesker.
  • Er ansvarsbevidst og mødestabil.
  • Er nysgerrig, opsøgende og kan tage initiativ til at holde en aktivitet eller samtale i gang.