Om Besøgstjenesten

Ensomhed er en subjektiv følelse, der er et resultat af mangel på meningsfulde sociale relationer. At komme ud af ensomhed kan være svært – nærmest umuligt. Med Besøgstjenesten vil Røde Kors Aarhus hjælpe med at bryde denne følelse og forbedre livskvaliteten for den enkelte. Som frivillig i Besøgstjenesten bliver du besøgsven. Du kommer ud til en borger, der føler sig ensom, og det er dig, der skal gå forrest for at skabe en meningsfuld og tryg relation. Kernen er det sociale samvær, og mødet kan for borgeren være et af ugens højdepunkter.

Et besøg foregår typisk hjemme hos besøgsmodtageren og består af alt det, I sammen kan finde på. I kan mødes over en kop kaffe, sludre om dagens gøremål, gå en tur eller spille et spil. Måske I finder fotoalbummet frem, kigger på gamle billeder og deler ud af livets historier? Måske I laver mad sammen eller finder en anden fælles interesse? Vigtigst af alt er hyggen og fokusset på det at være sammen om noget. At være besøgsven skal derfor ikke forveksles med en ledsagerordning. Møderne aftales indbyrdes fra gang til gang, hvilket er ens betydende med stor fleksibilitet. Det forventes dog, at du som frivillig har tid til minimum én times samvær én gang ugentligt, da kontinuitet er et nøglepunkt, når det kommer til at bryde ensomheden. Derfor er det vigtigt at overveje, om du er klar til at være frivillig besøgsven med det ansvar, det indebærer.

Bliv frivillig

Som frivillig forventes det, at du:

• Har evnen til at være til stede i samværet og at du kan lytte
  • Har lysten til at gøre en forskel i et andet menneskes liv
  • Kan være besøgsven i én time én gang om ugen
  • Er mødestabil, samt har mulighed for at binde dig i minimum et halvt år – du er som nævnt ugens højdepunkt
  • Har livserfaring og er minimum 20 år gammel.