Om God start på Livet

God start på Livet tilbyder gravide og småbørnsforældre i sårbare livssituationer sparring og støtte til et godt familieliv. Med hjælp fra en frivillig støttes forældrene i at skabe trygge og stimulerende rammer for deres lille barn. Desuden hjælpes de med at finde ro i rollen som forældre i en ny hverdag.

Familien og den frivillige mødes et par timer om ugen i et forløb på omkring seks måneder. Her er den frivillige med til at skabe ro, tryghed og anerkendelse hos forældrene. Det gør de gennem nærværende samtaler og ved at understøtte en praktisk struktur i familiens hverdag. Den frivillige forældrestøtte kan også hjælpe ved at dele viden og inspiration til at støtte barnets udvikling og læring. Familien kan også få hjælp til at opbygge et større netværk, deltage i babyaktiviteter eller få andre sundhedstilbud i Aarhus-området.

Målet er, at familien finder en tryghed i og tro på, at de som forældre kan give barnet en omsorgsfuld og stimulerende start på livet.

Som frivillig bliver du en del af vores frivilliggruppe med lokale aktivitetsledere og andre engagerede frivillige. Derfor vil du altid have mulighed for sparring og at hente råd og vejledning i et trygt fællesskab.

Bliv frivillig

De nybagte småbørnsforældre mangler dig som:

• er lyttende, robust, tillidsvækkende og nærværende.
  • er god til at tale med forskellige mennesker.
  • vil gøre en forskel for nyfødte børn og deres familier.
  • er stabil, ansvarlig og har lyst til at være frivillig i minimum seks måneder.
  • kan bruge omkring tre timer om ugen, inklusiv eventuel transport.

Vi forventer, at du minimum er 30 år og har erfaring med børn og forældreskab, enten personligt eller fagligt.