Om Nørklerne

Strikkepinde, synåle og bukseelastikker. Flotte mønstre, kaffe og snak. Sådan lyder opskriften hos Nørklerne, når de, sammen med Røde Kors Aarhus, skaber nødhjælp til børn, der ingenting har.

Nørklerne strikker, syr og hækler tøj og tæpper for at give det til katastroferamte og nødlidende områder. Hvert år sender Røde Kors 5.000 stykker børnetøj afsted, som Nørklerne i Aarhus har lavet. Nørklerne strikker tøj, tæpper, huer og tøjdyr til børn i alderen 2-12 år.

Tøjet, der skal sendes til udlandet, strikkes efter bestemte mønstre, der passer til alle børn. Det er vigtigt, at flest mulige kan få glæde af nødhjælpen.

Nørklerne strikker og syr også til genbrugsbutikkerne i Aarhus samt til asylcentre, hvor der er brug for hjælp. Her er der plads til lidt mere kreativitet, hvilket ofte ender ud i et spændende udvalg af farver og mønstre.

Nørklerne holder til i Røde Kors’ hus i Aarhus C, hvor garn, materialer og strikkeopskrifter er tilgængelige. Alle materialerne er enten genbrugsmaterialer eller donationer fra virksomheder og private.

Bliv frivillig

Som Nørkler i Aarhus bliver du en del af et hyggeligt og åbent fællesskab. Den første onsdag i hver måned mødes Nørklerne til kaffe, kage, strik og hygge. Her kan du udveksle nye idéer, kigge mønsterkataloget igennem, aflevere det, du har strikket i løbet af måneden samt hente nye materialer til dit næste projekt. Du er også velkommen, hvis du bare har lyst til at strikke derhjemme. Hvis du ikke har mulighed for at komme om onsdagen, kan du kigge forbi hver mandag mellem kl. 10 og kl. 12. Her vil der også være mulighed for at aflevere færdigstrikket tøj og hente nye materialer.

Som frivillig forventes det, at du kan strikke, sy, hækle eller lignende.