Om Oplevelsen

Oplevelsen i Røde Kors Aarhus er et tilbud til skoler og ungdomsskoler i Aarhus Kommune, som er tiltænkt grundskolens udskolingselever på 7.-9. klassetrin.

Oplevelsen er et fysisk rum i Røde Kors Aarhus’ Frivillighus på Nørre Allé 32, hvor I kan prøve livet som Røde Kors-medarbejder i en krisesituation.
Her kan I få lov at komme med ind i Røde Kors’ verden og på egen krop opleve nogle af de situationer, som Røde Kors’ humanitære arbejde foregår i.
I skal pakke nødhjælpskasser og hjælpe med at genforene familier i Eftersøgningstjenesten, men I skal også opleve situationen fra en flygtnings perspektiv og tage stilling til, hvad man skal tage med sig, når man pludselig skal flygte fra sit eget hjem.

Vi ønsker med Oplevelsen at give et indblik i Røde Kors’ humanitære arbejde og de problemstillinger, som Røde Kors-medarbejdere og de mennesker, vi hjælper, kan stå overfor. Det vil vi med interaktive læringsmetoder, hvor I selv får lov til at stå midt i krisen, og hvor overvejelser i livsvigtige situationer kan blive diskuteret.

Et besøg i Oplevelsen kan med fordel kombineres med en workshop med vores Skoletjeneste, men man kan også sagtens komme kun for at prøve Oplevelsen. Det er muligt at besøge Oplevelsen alle hverdage mellem 9-16.