Om Oplevelsen

Oplevelsen i Røde Kors Aarhus er et gratis tilbud til skoler og ungdomsskoler i Aarhus Kommune. Det er tiltænkt grundskolens elever på 6. til 10. klassetrin.

Oplevelsen er et fysisk rum i Røde Kors Aarhus’ Frivillighus på Nørre Allé 32. Her kommer I ind i Røde Kors’ verden og oplever på egen krop nogle af de situationer, som Røde Kors’ humanitære arbejde foregår i.

Fra en flygtnings perspektiv skal I tage stilling til, hvad man skal tage med sig, når man skal flygte fra sit eget hjem. I skal pakke nødhjælpskasser og, gennem vores VR-briller, opleve, hvordan de bliver leveret til de brændpunkter, der har brug for dem.

Med Oplevelsen giver vi et indblik i Røde Kors’ humanitære arbejde. Vi viser hvilke problemstillinger, Røde Kors-medarbejdere og de mennesker, vi hjælper, kan stå overfor. Vi benytter interaktive læringsmetoder, hvor eleverne selv får lov til at stå midt i krisen. Eleverne får mulighed for at diskutere de overvejelser, de får om livsvigtige situationer.

Et besøg i Oplevelsen kombineres med to workshops i huset, hvor der blandt andet skal tages stilling til de etiske dilemmaer, som en Røde Kors-medarbejder kan komme ud for.

Oplevelsen har åbent tirsdag til fredag mellem kl. 9.00 og kl. 15.00. Et besøg tager cirka halvanden time.

For at bestille tid eller høre mere kan du kontakte os på aarhus.skoletjenesten@rodekors.dk