Om Pårørendestøtte

Som pårørende til en syg kan det være svært at finde tid og overskud til at deltage i sociale aktiviteter uden for hjemmet. Alt for mange pårørende ender selv med at blive syge med stress eller depression. Det skyldes især det pres som man, som tæt relation til den syge, kan opleve. Den tid man har til sig selv er begrænset, og man deltager i færre sociale arrangementer.
Det kan være hårdt og opslidende at være pårørende til en sygdomsramt, og det kan være svært at række hånden ud og bede om hjælp. Der ligger et stort ansvar på ens skuldre, hvilket gør det svært at mærke, hvad man kan holde til, og man glemmer at passe på sig selv. Derfor er det nødvendigt – og helt i orden – at bede om hjælp.

Gennem Pårørendestøtte hjælper Røde Kors Aarhus sygdomsramte familier med at komme nemmere igennem hverdagen. Det kan for eksempel ske ved, at en frivillig kommer og besøger den syge, så den pårørende trygt kan forlade hjemmet. Det giver personen mulighed for at deltage i fællesskaber eller gå til en fritidsaktivitet.

At den pårørende får hjælp og støtte i dagligdagen, kan gøre en verden til forskel. Det giver den pårørende et pusterum i hverdagen, hvor de kan fokusere på deres egne behov. Således kan vi forebygge stress og depression hos pårørende og gøre livet nemmere for personer, der har det svært.

Bliv Pårørendestøtte

Vil du være med til at hjælpe pårørende til sygdomsramte familiemedlemmer? Som frivillig er din opgave at være en støtte for familien ved at give tryghed og nærvær. Det kræver ikke en faglig relevant baggrund at blive frivillig Pårørendestøtte, da den frivillige ikke skal deltage i plejeopgaverne. Du bliver klædt på til opgaven i samarbejde med familien, plejepersonalet og Røde Kors Aarhus.

Vi forventer, at du:

• Er god til at lytte og sætte dig ind i andres situation
  • Er tålmodig og forstående
  • Har lyst til at gøre en forskel

Du vil have turnus med en anden frivillig og besøge den syge et par timer hver anden uge. Alle frivillige Pårørendestøtter mødes cirka hver anden måned for at snakke og udveksle erfaring.