Om Sundhedsklinikken

I Danmark har mennesker uden opholdstilladelse ikke mulighed for at gå til lægen. Ifølge Sundhedsloven har alle ret til akut lægebehandling, men det er op til den enkelte behandler at definere det akutte behov. Røde Kors vil med Sundhedsklinikken sikre, at alle, der har behov for hjælp, også får det, og derfor åbnede vi i 2013 Sundhedsklinikken.

Sundhedsklinikken er et samarbejde mellem Røde Kors, Dansk Flygtningehjælp og Lægeforeningen og er et tilbud til personer, der falder udenfor det almindelige sundhedssystem. Det kan være afviste asylansøgere, au pairs, handlede kvinder eller mennesker, der er kommet til Danmark for at søge arbejde.

Sundhedsklinikken tilbyder akut lægehjælp, behandlinger, vaccinationer af børn, graviditetsundersøgelser, fysioterapi, akut tandbehandling og psykologsamtaler til de mennesker, som opholder sig ulovligt i Danmark eller som ikke har det gule sygesikringsbevis.

Klinikken drives af frivillige hænder med faglig baggrund. Det kan være læger, jordemødre, psykologer, tolke, sygeplejersker osv. Om aftenen er der ekstra frivillige, der går på apoteket, laver kaffe og sørger for en god og hjemlig stemning.

Sundhedsklinikken har tre afdelinger, som ligger i Aarhus, Odense og København. Siden den første klinik åbnede i 2011, har der tilsammen været over 21.000 konsultationer, så behovet for Sundhedsklinikkerne er stort.

Bliv frivillig

Har du en relevant uddannelse, hjælper du med konsultationer, behandlinger og samtaler. Er du ufaglært eller studerende, sørger du for, at patienterne føler sig velkomne og godt tilpas.
Klinikken har åbent mandag og torsdag fra kl. 17-20, og dine vagter vil ligge inden for dette tidsrum.

Som frivillig forventes det, at du:

• Er engageret og dedikeret til arbejdet i klinikken
  • Har lyst til at gøre en forskel for folk, der har brug for hjælp og ikke har andre steder at gå hen
  • Vil hjælpe til med at løbe ærinder, lave kaffe og andet forefaldende arbejde