Røde Kors Aarhus pakker varmt tøj til børn i dagtilbud

26. januar 2021

Covid-19 pandemien betyder, at børn i dagtilbud tilbringer mere tid udendørs. Det kan blive til rigtig mange timer i regn, blæst, sne og slud. Det stiller store krav til overtøjet, som både skal være varmt og vandtæt; det er nemlig ikke sjovt at lege, hvis man er kold og våd.

Desværre er det ikke alle familier, som har midler til at købe ekstra overtøj til deres børn. Derfor er der børn, der dukker op i deres dagtilbud med alt for lidt tøj på. Det vil Røde Kors Aarhus i samarbejde med Aarhus Kommune og ReThinkers VisitAarhus ændre på. Vi giver en pose med varmt tøj til 100 børn i Aarhus Kommune. En pose indeholder, så vidt det er muligt, støvler, en varm og vandtæt yderskal, en varm trøje samt huer og handsker.

“Corona i en kold tid er svært for alle – ikke mindst de småbørn i institutionerne, som er ude hele dagen – i al slags vejr. De familier, der i forvejen har svært ved at skaffe nok vintertøj til deres børn, er ekstra hårdt ramt, da børnene har brug for mere og varmere tøj. Disse børn går nu og fryser en stor del af dagen. Det er dem Røde Kors vil hjælpe, så de kan holde sig varme og tørre hele dagen. Røde Kors hjælper hvor vi kan se nød – uanset hvor det er og hvem, der har behov. Lige nu er de børn i Aarhus, der har for lidt tøj,” siger Aase Rhode, bestyrelsesmedlem i Røde Kors Aarhus.

Aarhusianerne vil gerne donere det aflagte børnetøj

Røde Kors Aarhus har seks genbrugsbutikker i byen, men selvom både storbutikkerne i Tilst og Egå tømte deres lagreog genbrugscentralen i Horsens leverede, hvad de havde liggende, så var der ikke nok varmt tøj til 100 poser. Vi ved nemlig ikke på forhånd, hvilke størrelser der er brug for, hvilket gør, at vi skal have ekstra af alt på lager.

Den 13. januar lavede vi en efterlysning på Facebook i håbet om, at vi kunne få lidt tøj ind den vej. Det gav pote. Allerede dagen efter var opslaget delt mere end 400 gange og over 30.000 mennesker havde set det. I skrivende stund er det delt 1700 gange og er nået ud til små 153.000 mennesker – organisk. Dagen efter det blev lagt op, blev de første donationer afleveret i frivillighuset på Nørre Allé. Vi har modtaget en lind strøm af donationer lige siden.

Vi er overvældede og taknemmelige for de mange donationer, vi har fået efter opslag på Facebook. Folk har delt opslaget flittigt og resultatet er, at vi nu har tøj til over 100 børn. Vi vil gerne sige tusind tak for hvert stykke tøj og hver en støvle. Det kommer virkelig til at gøre gavn,“ fortæller Aase Rhode.

Tøjet er nu sorteret efter størrelse og standen på det meste af det er rigtig god. Vi er i fuld gang med at pakke tøjet efter de bestillingslister, som vi har modtaget. Det er frivillige, som har meldt sig specifikt til denne opgave, som sørger for at opfylde de enkelte børns ønsker – om muligt. På onsdag bliver de første poser afhentet af ReThinkers, som leverer dem til de institutioner, som børnene går i.

Vi er rigtig glade for, at vi kan hjælpe børnefamilier, som har det svært i denne sære tid.