Aarhusianske skoler samler ind til Røde Kors internationale arbejde

15. oktober 2021

To fredage i træk har Røde Kors Aarhus, på veje at Røde Kors, været ude og uddele diplomer.

Den 8. oktober til Lisbjergskolen og den 15. oktober til Marselisborg Gymnasium. Begge skoler har samlet penge ind til Røde Kors internationale arbejde!

Til morgensamlingen på Lisbjergskolen sagde sekretariatsleder i Røde Kors Aarhus, Janne Wennerstrøm, tak for den store indsats til både elever og lærere. Lisbjergskolen havde under deres ’Rettighedsuge’ valgt at have fokus på Røde Kors’ hjælpearbejde i Afghanistan.

Under Rettighedsugen lavede eleverne postkort, filthjerter, legetøj af ”skrald,” nøgleringe og kager. De skrev en fra-børn-til-børn sang om rettigheder og opførte en dans. De kontaktede virksomheder i lokalområdet, afholdt et loppemarked og et sponsorløb.

Alt sammen for at samle penge ind til Røde Kors hjælpearbejde i Afghanistan. Hold op en indsats! Og man må sige, at eleverne og lærernes arbejde har båret frugt.

På én uge fik eleverne samlet 34.682 kr. ind!

Diplomet til Marselisborg Gymnasium fik konstitueret formand for Røde Kors Aarhus, Lars Bundgaard, og indsamlingsleder, Jane Kristensen, æren af at overrække. De havde taget en videohilsen med fra Anders Ladekarl, generalsekretær for Røde Kors. Gymnasiet har samlet svimlende 70.322 kr. ind til Røde Kors’ venskabsprojekt i Kenya.

Pengene er samlet ind gennem gymnasiets projekt ’Africafé.’

Hvert år afholder Marselisborg Gymnasium et arrangement, hvor formålet er at samle ind til Afrika. Til ’Africafé’ har alle klasser en bod, hvor de sælger alt fra bilvask til dåsekast.

Skolen har tidligere haft et byggeprojekt i Ghana, som de samlede ind til. Pengene blev brugt til at bygge et ungdomshus i Ghana. Da projektet er færdigt, er de sidste par års penge fra indsamlingen til ’Africafé’ ikke blevet doneret til noget.

I år havde skolen besluttet sig for, at pengene fra ’Africafé’ skulle gå til Røde Kors’ projekter i Kenya             .

Den 17. september 2021 samlede skolen 21.000 kr. ind til ’Africafé,’ hvor forældre og familie kom forbi gymnasiet og handlede hos eleverne.

Sammen med beløbene fra tidligere år har gymnasiet doneret 70.322 kr. til Røde Kors’ venskabsprojekt i Kenya!

Det har været fantastisk at opleve skolernes engagement i frivilligt arbejde. Vi takker mange gange for, at de har valgt at donere pengene til Røde Kors.

TAK!

Du kan læse mere om Røde Kors arbejde i verdens brændpunkter her: https://www.rodekors.dk/vores-arbejde/verden

Du kan læse mere om venskabsprojektet i Kenya her: https://mitrodekors.dk/system/files/document_files/Venskabsprojekt%20i%20Kenya.pdf