Samarbejde med AGF

14. maj 2024

Endnu flere århusianere skal være i stand til at give livreddende førstehjælp. Det er et af målene bag et nyt samarbejde mellem AGF og Røde Kors i Aarhus.

Røde Kors Aarhus og AGF rykker nu tættere sammen om at skabe endnu mere tryghed og sikkerhed. Ikke kun på Ceres Park, men i hele Aarhus i et nyt samarbejde, som har fokus på førstehjælp.

Målet er, at endnu flere århusianere skal være i stand til at redde liv.

Førstehjælp er nemlig en central del af Røde Kors’ arbejde i Aarhus. Chancen for at overleve et hjertestop uden for hospitalet afhænger således af den førstehjælp andre borgere kan give.

Derfor vil AGF og Røde Kors med det nye samarbejde nu bidrage til, at endnu flere århusianere bliver klædt på til at kunne redde liv med et førstehjælpskursus.

– Som forening er vi i konstant udvikling og vi ser et samarbejde med AGF som en god mulighed for os til at yde en ekstra indsats indenfor vores område og især på området med førstehjælp, siger Niels Højberg, som er formand for Røde Kors Aarhus, der er en frivillig forening under Dansk Røde Kors, som arbejder målrettet på at gøre en indsats i det århusianske lokalsamfund – blandt andet med fokus på førstehjælp.

Kursus til spillere og fans
Som en del af det nye samarbejde sender AGF og Røde Kors alle AGF’s fodboldspillere på et førstehjælpskursus. Derudover tilbydes AGF’s sæsonkortholdere og billetabonnenter et fire-timers førstehjælpskursus med en større rabat.

– På Ceres Park er der samaritter til alle kampene, men så heldige er århusianerne ikke, hvis de går en tur på Strøget eller i skoven. Uden for Ceres Parks trygge rammer har vi kun hinanden. Og kan vi med det her nye samarbejde bidrage til, at blot et enkelt menneskeliv bliver reddet, fordi endnu flere århusianere kender til korrekt førstehjælp, vil det være meget vigtigt.

– Udbredelsen af førstehjælps-kompetencer kan redde liv, så det er vigtigt, at så mange som muligt kan yde den livsvigtige hjælp både på og udenfor Ceres Park, tilføjer Niels Højberg fra Røde Kors Aarhus.

– AGF er en del af Aarhus og vi føler et ansvar for byen. Hvis vi ved at stille vores netværk til rådighed, kan være med til at gøre Aarhus til en tryggere by og måske endda redde liv, vil samarbejdet være en succes. Og vi har allerede et godt samarbejde med Røde Kors, der stiller samaritter til rådighed ved vores kampe. Derfor er det oplagt nu at udvide samarbejdet med i fokus på førstehjælp, siger Sine Hausner, der er bæredygtighedsansvarlig i AGF.