Coronakrisen øger behovet for julehjælp

14. december 2020

Julen er en særlig tid. Men med traditioner som and, risalamande og julegaver er julen også en dyr tid. Hvert år deler vi i samarbejde med Aarhus Kommune julehjælp ud til trængende familier, for ingen børn skal gå glip af muligheden for julegodter, julegaver og julemad.

I år har spredningen af Covid-19 i Danmark påvirket mange familiers økonomi negativt, og allerede udsatte familier er blevet ramt ekstra hårdt. Derfor har vi i Røde Kors Aarhus og Aarhus Kommune valgt at sætte antallet af julehjælpsmodtagere op. Sidste år var antallet 250, men i år slår vi rekord. Hele 290 aarhusianske familier får glæde af den håndsrækning, som organisationen har tradition for at give.

Formand i Røde Kors Aarhus, Knud Aarup, er ikke i tvivl om, at den ekstra julehjælp er efterspurgt.

“Covid-19 har på ingen måde gjort det nemmere for børnefamilier, der i forvejen ikke har særlig meget overskud eller særlig mange ressourcer. Alle fortjener en god jul, og det vil vi gerne hjælpe dem med at få,” fortæller Knud Aarup.

Med julehjælpen gør vi en forskel for nogle af de familier, som ikke selv kan klare sig igennem julen. Hjælpen er derfor blandt andet et middel til at begrænse social eksklusion.

Julehjælpen består som den plejer af et gavekort til Coops butikker og et gavekort til Røde Kors Aarhus’ 6 genbrugsbutikker. Igen i år har AGF valgt at bidrage med to fribilletter til en fodboldkamp, så familierne kan få sig en god oplevelse sammen i det nye år.

Samarbejder med kommunen

For tredje år i træk samarbejder vi med Aarhus Kommune om uddeling af julehjælp. Det er derfor ikke muligt at søge gennem os, da det er kommunen, der beslutter, hvem der skal modtage julehjælpen.

“Kommunen kender borgerne rigtig godt, og ved at samarbejde med dem, er vi helt sikre på, at julehjælpen kommer ud til dem, der har allermest brug for det,” fortæller Knud Aarup.

Julehjælpen bliver uddelt på baggrund af individuelle vurderinger af børnenes behov og familiens situation. I Aarhus er det kommunens Familiecenter og Unge Job og Uddannelse, som vurderer, hvilke familier der får tildelt julehjælp fra Røde Kors Aarhus, mens man i andre kommuner kan søge julehjælpen direkte gennem Røde Kors.