De frivilliges indsats gør en forskel

26. februar 2021

De frivilliges indsats har været overvældende i år. Vi har løftet i flok, gjort vores bedste og givet, hvad vi kunne. Selvom – eller på grund af – Coronakrisen har været hård, har vi fået endnu flere frivillige i Røde Kors Aarhus. Mange er hoppet fra, men flere er sprunget til.

De frivilliges indsats gik ikke i stå, da landet lå øde hen. Få dage efter Mette Frederiksens afgørende pressemøde i starten af marts stod en række frivillige hænder klar til at tage fat, hvor der var brug for det. De frivilliges indsats gjorde, at vi på rekordtid fik stablet et suppekøkken på benene. I to måneder kunne byens hjemløse og udsatte komme forbi for at få en skål varm suppe takket være vores frivillige.

De frivilliges indsats gjorde, at vi kunne tænke ud af boksen og finde på noget helt nyt. Vores sociale aktiviteter gik ikke i stå, da Coronavirusset spredte sig i samfundet og anbefalingerne lød på, at alle burde isolere sig. I stedet fandt vi på nye måder at ses påDe frivilliges viljestyrke gjorde, at det blev lidt mere overskueligt for isolerede borgere at være alene og holde Coronaen på afstand. Møder blev afholdt online eller udendørs, og en ny digital besøgstjeneste blev oprettet. SnakSammen blev den kaldt, og på kort tid havde flere frivillige aktivitetsledere meldt sig til at føre projektet videre.

De frivilliges indsats gjorde, at Aarhus Kommune på under et døgn stod med 12 møblerede isolationsboliger. I august ringede kommunen og bad om hjælp til at få møbleret boligerne, og butiksleder Mogens Petersen og hans team af frivillige i butikken i Egå sprang til med kort varsel og udviste stor handlekraft. De frivilliges flotte arbejde blev belønnet af Røde Kors med Buketten, der hver måned er i spil blandt over 35.000 frivillige.

De frivilliges indsats er ikke blevet slået ud af nogle måneder med modvind. Vintervenner, der måtte holde pause, før de knap var startet op, har nu frivillige nok til at opfylde behovet for en Vinterven hos alle de beboere, der ønsker det. De frivilliges engagement er med til at udfylde tomrummet og afhjælpe følelsen af ensomhed hos et stadigt voksende antal borgere.

De frivilliges indsats gør en forskel. Det har vi gjort tydeligt endnu engang med de udfordringer, der har mødt os i året 2020. Med 40 forskellige aktiviteter i afdelingen hjælper vores frivillige hundredvis af udsatte, indsatte, hjemløse og andre medborgere i Aarhus. De frivilliges indsats er det, der gør, at vores 40 aktiviteter eksisterer. Uden frivillige, intet Røde Kors Aarhus.