Et madfællesskab, der handler om meget mere end mad

31. oktober 2022

Hver torsdag eftermiddag er der skruet op for både hyggen og komfuret, når køkkenet indtages i Røde Kors Huset ved Bazar Vest. Det Sociale Komfur bringer mennesker sammen og danner rammen for et fællesskab på tværs af alder, etnicitet og religion.

‘Herreklubben’ er i fuld gang i køkkenet. På kryds og tværs kredser de fra en simrende spaghettiret til en saftig tomatsalat. Den søde duft siver op og fylder rummet. Én smager på den cremede spaghetti, hvorefter en anden bliver bedt om at tilføje en smule salt. En drilsk bemærkning sniger sig ud gennem et sæt læber, og en harmoni af latter sætter ind. De bidrager hver og en – hvad end det er til madlavningen eller den muntre stemning.

Et kulinarisk kram

Nye som kendte retter tages imod med kyshånd i Det Sociale Komfur. Sammen planlægger de, hvad de skal lave, og der er rig mulighed for at inspirere og lære af hinanden. Det lille madfællesskab er idérigt, og flere nikker genkendende til, at de nyder at smage både nyt, forskelligt og anderledes. Flere holder af at udviske grænsen mellem ‘frivillig’ og ‘bruger’, hvilket smitter af på den lune jargon.

“I starten var de fleste af os brugere af Det Sociale Komfur, men nu er mange af os også blevet frivillige. Det er vi, fordi vi ønsker at holde den hyggelige tradition ved lige, samtidig med at det skal være til glæde for så mange som muligt, der kunne have lyst til at være med,” fortæller frivillig Alfred, idet han sætter sig til bords.

Nej tak til madro

Valgkamp, chilisorter og weekendens strabadser. Der er ikke grænser for, hvad der bliver drøftet om det aflange træbord. Mens Alfred stolt er i fuld gang med at vise billeder fra efterårsferiens højdepunkter, hopper sidemanden på stolen efter at have gaflet endnu en chili i sig. På den anden side af bordet sidder Mustafa afslappet og nyder kombinationen af tomat, løg og koriander som tilbehør til hovedretten. Mustafa er med til at holde Det Sociale Komfur på benene torsdag efter torsdag. Han medvirker i en stor del af planlægningen og ikke mindst i de hyggelige eftermiddagsstunder.

“Jeg er en del af Det Sociale Komfur, fordi jeg nyder at lære at lave nye retter og smage forskellige typer af madvarer. Samtidig synes jeg, at det er hyggeligt at lave og spise mad sammen med andre,” beretter Mustafa, mens hans blik bevæger sig rundt om bordet.

Eftermiddagen går på hæld, og der bliver så småt tygget af munden. Et par stykker bliver siddende, fordybet i en samtale, mens andre rejser sig i et “tak for mad”. Lidt efter lidt tømmes rummet, og Herreklubben går hver til sit, indtil de ses igen næste torsdag.