Genbrug driver vores sociale motor

06. december 2019

Tak fordi du handler i Røde Kors Aarhus’ genbrugsbutikker. Vi har i 30 år tilbudt billigt genbrugsguld til borgerne i Aarhus. Over årene har butikkerne udviklet sig, de har skiftet udseende og de er fulgt med tiden, men det overordnede koncept er uforandret. Når du handler i Røde Kors Aarhus’ genbrugsbutikker, går pengene stadig primært til at finansiere lokalafdelingens sociale indsatser.

Røde Kors Aarhus har mere end 20 sociale aktiviteter. Vores indsatser er drevet af frivillige, som hver dag hjælper de mest sårbare og udsatte borgere i Aarhus kommune. Èn af de aktiviteter er Qnet, et netværk til kvinder, der har været udsat for vold.

”Det betyder noget, for det er med til, at jeg kan gøre en større forskel for de kvinder, jeg har med at gøre i mit frivillige virke i Qnet. Det gør at jeg kan lave flere aktiviteter, måske endda bedre aktiviteter, som i den grad giver dem en pause på det tidspunkt i livet, hvor de er allermest presset. Så det gør virkelig en forskel – mange tak fordi du handler i Røde Kors’ genbrugsbutikker,” siger Lone, frivillig i Qnet Aarhus.

Qnet er blot ét eksempel på, hvordan vi omsætter de penge, du handler for i vores genbrugsbutikker til hjælp i lokalområdet. Vores mål er at kunne handle og hjælpe, hvor vi ser et behov, og vi er dybt afhængige af dig for at kunne leve op til det mål. Vores butikker er nemlig ikke blot et skatkammer af lækre genbrugsvarer, det er også vores levebrød. Din glæde ved at shoppe i vores butikker smitter af på os. Det giver os nemlig mulighed for at åbne nye indsatser og hjælpe endnu flere borgere til en bedre hverdag. Èn af vores nyåbnede aktiviteter er Weekendcaféen og spørger man aktivitetslederen Felix, så er han ikke i tvivl om, hvad dine besøg i vores butikker bidrager med.

”Det gør, at vi her i Weekendcaféen kan skabe et sikkert og trygt rum i weekenderne, hvor vi laver nogle fede aktiviteter for dem, hvor weekenden kan virke lang,” siger han, inden han tilføjer, ”Tak!”

Mode, miljø og social bæredygtighed

Genbrug har mange fordele. I takt med at forbrugerne bliver mere bevidste om tøjproduktionens negative indvirkning på klimaet, har genbrugsbutikkerne indtaget en ny rolle på det kommercielle marked. De er ikke længere kun en indtægtskilde for organisationer, der skal have de sociale indsatser til at løbe rundt. Butikkerne er også et opgør med den langtidsdominerende ”køb og smid væk”-kultur. De er et symbol på et klimabevidst samfund, hvor mode og bæredygtighed går hånd i hånd.

Mode og bæredygtighed er i virkeligheden ikke ord, der hører til i den samme sætning. Det er modstridende koncepter som holdes skarpt adskilt af den enorme mængde ressourcer, det kræver at producere tøj. Tekstilfarvning er verdens næststørste forurener af rent vand, kun overgået af landbruget. Det er ikke overraskende, når det kræver ca. 1400 liter vand at producere én enkelt ny t-shirt. Hvor mange har du hængende i skabet?

”Take, make and waste,” er ikke holdbart i længden, men vores behov for at se godt ud bliver ikke mindre af at modeindustrien belaster miljøet. Mode er en del af vores historie og vil være det fremover. Så måske vi i stedet skal ændre vores vaner, tænke mode anderledes end vi gør i dag. Måske vi skal se på mode som et flydende begreb, som er bundet op på vores personlighed frem for modeindustriens idé om at more is more.

Det arbejder vi også med i Røde Kors Aarhus. Vi har fokus på, at vores butikker ikke skal ligne genbrugsbutikker, tøjet vi sælger skal være i god stand og kunderne skal mødes med smil og hjælpsomhed. Vores seneste butik, som vi åbnede sidste år, er en konceptbutik, som lige netop har fokus på mode, og hvordan ønsket om at se godt ud hænger sammen med miljø og social bæredygtighed. Krydsfelt, som butikker hedder, sælger tøj målrettet den yngre, modebevidste forbruger og kan findes på Nørre Allé med vores Frivillighus som nabo.

Shop med god samvittighed

Røde Kors Aarhus har fem genbrugsbutikker i Aarhus Kommune. Butikkerne er vidt forskellige og spænder fra storbutikken i Egå til det lille skatkammer i Holme. Alle butikkerne er drevet af frivillige, som hver uge bruger deres fritid på at sortere, dampe, dekorere butik og sælge tøj, nips, møbler og accessories.

Selvom vores butikker er vidt forskellige både i indretning og varesortiment, så er de alle en del af en større kæde af genbrugsbutikker. På landsplan har Røde Kors ca. 240 genbrugsbutikker, hvilket gør os til en af Danmarks største butikskæder.

I Aarhus har vi netop indført kædefordele. Som kunde er det nu muligt at købe gavekort, som kan bruges i alle vores fem butikker i Aarhus. Overvejer du ligeledes at støtte vores arbejde ved at købe mandelgaven i én af vores butikker, så har vi indført byttemærker. Vi bytter med et smil frem til d. 31.01.20, ligeledes i alle fem butikker i Aarhus. Vi håber, at vores kunder vil tage godt imod de nye initiativer og mangler du et ekstra incitament, så fortæller Irene fra butikken i Egå;

”Når du handler i Røde Kors’ butikker i Aarhus, betyder det at vi lokalt kan støtte en masse mennesker. Mennesker, der måske har det svært i hverdagen, som er syge eller ensomme. Børn som har brug for ekstra hjælp osv. Det gør at de penge, som kommer ind i butikken, går mest til lokalt arbejde i Aarhus. Tak for din hjælp.”

Så ikke nok med at genbrug er godt for miljøet, så støtter det også vores arbejde med mennesker, som har det svært. Mærker du shoppetrangen eller trænger du til fornyelse i klædeskabet, så kan du altså med god samvittighed tage på shoppetur i vores butikker.

Tak fordi du handler i Røde Kors Aarhus’ genbrugsbutikker. Det gør en forskel for sårbare og socialt udsatte i Aarhus Kommune.