Hyggelige samtaler og snavsede fingre til åbningen af Virkestedet

01. september 2022

Selvom en kølig efterårsluft lurer om hjørnet, siver den sidste sommerdags solstråler sporadisk ind ad vinduerne og varmer det lille værksted. Duften af friskbrygget kaffe og summende stemmer fylder lokalet. Lige uden for værkstedet kigger Per, frivillig i Røde Kors Aarhus, op på et træskilt, der hænger i rummets åbning. “Virkestedet”, står der med et lettere råt udtryk. Han bevæger sig afslappet ind i rummet for at tage del i den muntre åbning af den sidste del af værkstedet, som er i fuld gang.

“Tanken bag værkstedet er, at man kan komme forbi med ting, som man gerne vil have hjælp til at få repareret. Så hjælpes vi ad og finder frem til en løsning. Jeg er ikke ekspert, men det betyder meget at sætte nogle gamle cykler i stand, så de kan komme ud at køre igen. Derudover bliver der sommetider doneret defekte møbler, radioer og andet, som vi reparerer i stedet for, at det bliver smidt ud. Jeg går ind for genbrug, så det giver meget mening for mig,” fortæller Per, som primært er frivillig i cykelværkstedet.

Tre-i-én

Det er netop en time siden at klokken slog 13, hvor Virkestedets elektronik- og træværksted officielt slog dørene op. Interesserede, og heriblandt frivillige, er mødt op i Røde Kors-huset ved Bazar Vest, for at se den nyetablerede del af værkstedet. Nogle af de deltagende er desuden gengangere fra da cykelafdelingen åbnede, som den første del af værkstedet. Som tiden går, slår flere nye ansigter vejen forbi det lille værksted for at tage del i festlighederne.

Hermed står alle tre dele af værkstedet klar, så der kan arbejdes med både cykler, elektronik og træ i alverdens afskygninger. Værkstedet har været undervejs i fem måneder, og netop den tredelte opdeling af værkstedet er de frivilliges idé.

Virkestedet vil fremover arbejde på at få en række lørdagsworkshops på benene et par gange om måneden.

Mere end bare et værksted

I den midterste halvdel af værkstedet, som er elektronikdelen, bryder et langt skrivebord rummet. Computerskærme tårner op, mens ledningerne snor sig langs skillevæggen bag bordet. Med skruetrækkere, hammere og tommestokke om ørene sidder frivillig Jens Orla fordybet i en computer. Hans fingre danser hen over tasterne, mens en koncentreret mumlen risler ud gennem hans læber.

Jens Orla er begejstret for værkstedet og ser frem til at tilbringe tid der med arbejdshandskerne på og i godt selskab:

“Jeg forbinder især værkstedet med hygge. Derudover synes jeg, at det er utroligt spændende med en kombination af de tre værksteder. Jeg er glad for at være med på rejsen, og mine arme er åbne i forhold til, hvad fremtiden bringer her,” siger Jens Orla, der primært er frivillig i elektronik- og træværkstedet.

Kig forbi

Et par stykker har allerede været forbi Virkestedet for at arbejde på egne projekter, og der er også plads til dig.

Hos Virkestedet kan du få hjælp til lidt af hvert, så tøv ikke med at rulle forbi med en faldefærdig kommode eller en træt cykel. Hvis du ikke har noget, der skal fikses lige nu, er du altid velkommen til at slå vejen forbi til en snak med en af de flinke værkstedsfrivillige.

Træ-, og elektronikværkstedet holder åbent hver onsdag fra kl. 13 til kl. 16. Cykelværkstedets åbningstid er hver torsdag i samme tidsrum.

Virkestedet ligger i baglokalet i Røde Kors Huset ved Bazar Vest, så spørg i genbrugsbutikken eller netværkslokalet, hvis du er i tvivl om, hvor du skal finde det.

Vil du være en del af Virkestedet?

Eller blot høre mere? Ring på 23 38 85 84 eller skriv til aarhus.vaerksted@rodekors.dk, hvis du er interesseret.

Virkestedet søger desuden en værkstedsleder, som blandt andet vil være med til at introducere nye frivillige til værkstedet, tage initiativ til aktiviteter og løbende holde øje med værkstedets budget. Hvis du har lyst til at sætte dit præg på et hyggeligt og socialt værksted, så håber vi på at høre fra dig.