Nørklerne skabte stor glæde hos ukrainske familier i Aarhus

02. december 2022

Nørklerne i Røde Kors Aarhus har haft et anderledes 2022. De plejer nemlig at strikke og sy til udsatte børn i Hviderusland, men efter krigen brød ud i Ukraine tidligere på året, har det ikke været muligt at sende tøjet ud i verden. Flere af deres kreationer er derfor blevet solgt i genbrugsbutikkerne, men der har stadig været meget børnetøj til overs.

I samarbejde med Røde Kors Aarhus’ sociale café, fik de for nyligt idéen til, at de overskydende nørkler-varer kan gavne ukrainske familier i kommunen. De familier, som er tilknyttet caféen, fik tilbuddet om at kigge forbi frivillighuset tirsdag d. 29. november og tage tæpper, strik og børnetøj med hjem.

Det tilbud faldt i god jord. De ukrainske familier strømmede til Nørklernes hyggelige kælder i frivillighuset. Familierne var glade og taknemlige for de fine hjemmestrikkede ting, og de takkede med knus, kram og søde hilsner. Nørklerne var mindst lige så glade for, at deres kreationer fik et nyt hjem. Samtidig var de også meget rørte og overvældet over at se, hvor meget det betød for både forældre og børn i de ukrainske familier.

“Dem der kom forbi var utroligt søde. Vi fik både knus og kram og der var en masse glade børn. Der var et barn, der desværre ikke kunne passe tøjet, fordi det var for stort til hende. Men, hun fik et tæppe i stedet for, og hun var lykkelig. Det var dejligt,” fortæller Vibeke Clemens, der er frivillig nørkler, der var med til at uddele tøjet.

Da dagen var omme var det hele revet væk. Det var en succes, som de gerne vil gentage i fremtiden.

“Vi vil gerne gøre det igen til foråret, med sommertøj. Vi har mange kjoler, lette bukser og lignende, men det kan jo ikke bruges nu. Så, vi ser til foråret, om det kan være en idé at gøre det igen – også alt efter hvordan forholdene er på det tidspunkt. Vi håber selvfølgelig også snart, at vi kan begynde at sende tøj ud til dem, der trænger ude i verden igen,” beretter Vibeke Clemensen.