Novo Nordisk Fonden støtter etablering af nødtilbud i Aarhus

26. marts 2020

De socialt udsatte borgere er særligt hårdt ramt af spredningen af corona-virus, da den har betydet lukning af væresteder og nedjustering på byens etablerede varmestuer. Der er akut brug for at etablere nødtilbud, der sikrer, at der er både bespisningsmuligheder og herbergspladser nok i byen. I samarbejde med Blå Kors, Kirkens Korshær og Folkekirken i Aarhus etablerer Røde Kors Aarhus nødtilbud til socialt udsatte borgere i Aarhus. Det gør vi med støtte fra Novo Nordisk Fonden, som i går bevilligede 730.000 kroner til oprettelsen af et nødherberg, et suppekøkken og forlængelse af Aarhus Vinterherberg.

Røde Kors Aarhus, Blå Kors, Kirkens Korshær og Folkekirken i Aarhus samarbejder allerede om Aarhus Vinterherberg. Herberget som skulle være lukket ned i denne uge er blevet forlænget frem til minimum slutningen af april. Novo Nordisk Fonden støtter forlængelsen af Vinterherberget i op til to måneder.

Civilsamfundskonsortiet har desuden modtaget penge til etableringen af et nødherberg. Herberget kommer til at tilbyde overnatning til 8-10 hjemløse gæster, som ikke har fået plads på et af Aarhus’ etablerede overnatningssteder. Der kan skaleres op efter behov.

Endelig er pengene fra Novo Nordisk Fonden med til at sikre et varmt måltid mad til byens hjemløse og funktionelt hjemløse borgere. Konsortiet åbner et suppekøkken i UngK på Nørre Allé. Suppekøkkenet åbner allerede lørdag og vil de næste to måneder holde åbent i tidsrummet 12-14. Suppekøkkenet åbner som en aflastning til Det Blå Sted og Kirkens Korshærs Varmestue.