Ny indsats skal sikre samvær til borgere i Aarhus, der er ramt af demens

13. januar 2023

Mindemakker er vores nye indsats, som skal sikre samvær til borgere, der er ramt af demens.

I Danmark får omkring 21 personer hver dag stillet en demensdiagnose. Det svarer til 8000 nye tilfælde årligt, og antallet stiger.

En person med demens isolerer sig ofte og lukker sig ind i sig selv. Det kan være både hårdt og ensomt. Hermed er behovet for samvær, aktivitet og menneskelig kontakt stort.

Mindemakker matcher demensramte plejehjemsbeboere med frivillige for at skabe hyggelige stunder gennem gåture, musik, minder eller noget helt fjerde. Den frivillige tilbyder omsorg til et menneske, som helt eller delvist har en følelse af at miste noget af sig selv. Der er fokus på mennesket bag sygdommen, livshistorien og interesser.

Konstitueret bestyrelsesformand Lars Bundgaard har været med til ideudviklingen af Mindemakker, og han ser frem til at føre indsatsen ud i livet inden længe:

“Det er en stor udfordring i samfundet, at så mange personer rammes af demens, og det er svært for civilsamfundet og kommunerne at hjælpe personer med demens. Derfor vil vi i Røde Kors Aarhus gerne tage udfordringen op. I Røde Kors hjælper vi, hvor der er behov, og lige nu er der et stort behov for, at personer med demens får samvær med andre, så de ikke bliver ensomme og lukker sig inde. De frivillige i indsatsen mindemakker skal være med til at mindes og erindre personen med demens’ tideligere liv. For at få gang i indsatsen, er det vigtigt at samarbejde med byens plejehjem, og vi er glade for, at vi har fundet frem til to plejehjem, som er interesseret i at arbejde sammen med Røde Kors Aarhus,” fortæller Lars Bundgaard.

Indsatsen er i samarbejde med Aarhus kommune, og den starter på to af byens plejehjem: Hestehavehusene og Kongsgården.