Patientbesøg: Sådan er det at starte en ny aktivitet op

05. februar 2021

61-årige Connie startede som frivillig i Røde Kors Aarhus’ nye aktivitet Patientbesøg. Nu er hun blevet aktivitetsleder
Selvom det både er tidskrævende og omstændigt at starte en ny aktivitet op, så er teamet godt på vej og åbner for frivillige til december

Et ophold på sygehuset kan for mange være forbundet med usikkerhed og bekymringer – og det er ingen undtagelse på de to ældreafdelinger på AUH. Opholdet på sygehuset kan virke ensomt og utrygt, og det kæmpemæssige supersygehus kan virke både skræmmende og forvirrende. Derfor har Røde Kors Aarhus oprettet en ny aktivitet, som netop har til formål at skabe tryghed og tilbyde støtte til patienter på AUH’s afdeling for ældresygdom.
Én af dem, som har meldt sig som frivillig i den nye aktivitet Patientbesøg, er 61-årige Connie. Hun bor på Djursland, men afstanden til Aarhus gør hende ingenting:
“Jeg bor jo egentlig ret langt væk fra Aarhus, men det gør ingenting, for projektet på AUH tiltalte mig. Jeg har altid tænkt, at når jeg blev pensioneret, så ville jeg lave frivilligt arbejde. Her kan jeg yde noget og gøre en forskel, og hvis man kan glæde andre, så behøver man ikke altid have betaling for det”siger hun.

Den første vagt som frivillig
Connie havde sin første frivilligvagt på hospitalet i sidste uge, hvor hun skulle besøge en 92-årig mand, som var indlagt med blodprop og en lang række andre sygdomme.
“Vi endte med at sidde og snakke i 1,5 time. Han fortalte, at eftermiddagstiden på sygehuset ofte er ensom, så derfor synes han, at denne aktivitet er supergod. Bagefter gik jeg op i opholdsstuen, hvor jeg talte med en sød dame, som var rigtig ked af det. Efter vores snak virkede hun meget mere positiv, og jeg tror bare, at hun havde behov for en at tale med”, fortæller Connie.
Hun forklarer, at det er ikke alle patienterne, man kan snakke med. Nogle af dem har også bare brug for, at man læser avisen for dem, holder dem i hånden eller bare er hos dem.

Et behov
Det er altid en bestyrelsesbeslutning at vurdere, om der er behov for en ny aktivitet.
Vi agerer på de behov, der er. Det er et kardinalpunkt for Røde Kors. I bestyrelsen blev vi enige om, at der var et behov for at få denne aktivitet op at stå. Vi havde en åben dialog med AUH, og da Røde Kors Aarhus allerede har andre frivillige aktiviteter på hospitalet og samtidig har hånden om demensproblematikken, så blev vi enige om et samarbejde , fortæller bestyrelsesmedlem Inger Aarup. De frivilliges indsats kommer ikke til at erstatte det professionelle personales opgaver, men skal ses som er supplement af en social, praktisk og medmenneskelig karakter.
Connie forklarer, at hun som frivillig kan være med til at berolige patienterne, hvilket gør, at sygeplejerskerne lettere kan passe deres job.
På sygehusets ældreafdeling er gennemsnitsalderen 84 år, og en stor del af disse mennesker føler sig ensomme – ofte fordi de ikke har særlig mange relationer tilbage. Derfor synes jeg, at denne aktivitet er så vigtig!”, siger hun.

Dét at starte en ny aktivitet op
At starte en ny aktivitet kan være både omstændigt og tidskrævende, og derudover har Covid-19 også påvirket opstarten af Patientbesøg.
“Vi stod egentlig klar med et frivilligt team, men så kom Corona og satte en stopper for det hele”, fortæller bestyrelsesmedlem Inger Aarup.
Bestyrelsen lavede et opslag, hvor de både søgte frivillige patientstøtter, men også folk, som ønskede at have en mere koordinerende funktion. Connie var en af dem, som havde mod på at prøve begge funktionerHun meldte sig i første omgang “bare” som frivillig, men er nu endt med at blive aktivitetsleder.
Connie fortæller, at det har været en rigtig spændende, men også meget tidskrævende, proces at være med til at starte en ny aktivitet op. Der er mange ting, som skal organiseres og sættes i system.
Hun fortæller, at hun deler aktivitetsleder-titlen med to andre og selvom, at de er i helt forskellige aldersgrupper, så har de det rigtig godt sammen.
“Ofte kan det være svært at få vores kalendere til at gå op, men jeg synes, at vi er kommet godt fra start, og vi er nået langt. Vi satser på at kunne starte op med frivillige her i december, og det skal nok blive rigtig godt”, afslutter hun.