Vi søger praktikanter i alle former og farver til foråret 2022!

18. oktober 2021

Skal du i praktik i foråret 2022? Eller kender du en, der skal? Så læs med her.

Hos Røde Kors Aarhus har vi hele tiden huset fyldt med praktikanter. Hvis du ønsker dig en hyggelig praktikplads med et tæt sammenhold, hvor du er med til at gøre en forskel, så er Røde Kors Aarhus stedet for dig!

Røde Kors Aarhus er en selvstændig afdeling af Røde Kors i Danmark. Vi har mere end 40 forskellige selvkørende aktiviteter i kommunen. Vi er i konstant udvikling, da vores mission er at kunne yde frivillig hjælp, hvor der er behov for det. Vi samarbejder med Aarhus Kommune og andre frivillige organisationer i byen om flere af vores aktiviteter.

Som praktikant i Røde Kors Aarhus vil du blive en del af et lille dedikeret sekretariat. Det er derfor en klar fordel, hvis du kan lide at tage ansvar for egne opgaver og har mod på at arbejde selvstændigt. Der er altid mulighed for hjælp og sparring!

Til foråret 2022 søger vi følgende praktikanter:

Kommunikationspraktikant, projektlederpraktikant, administrationspraktikant og praktikant indenfor administration, ledelse og butiksdrift.

Du kan læse meget mere om de forskellige stillinger herunder.

Kommunikationspraktikant

Vil du arbejde med marketing og kommunikation i en alsidig og spændende hverdag?

Som kommunikationspraktikant hos Røde Kors Aarhus kan du være med til at markedsføre og kommunikere om de enkelte aktiviteter overfor både brugere, frivillige og kunder.

I løbet af praktikperioden vil du bl.a. få erfaring med:

• Intern og ekstern kommunikation f.eks. nyhedsbreve og pressemeddelelser
  • Planlægning og gennemførsel af frivillig hvervekampagne
  • Kampagneplanlægning fra idéudvikling til eksekvering
  • Strategisk og praktisk arbejde med SoMe – Facebook, Instagram og LinkedIn
  • Producere tekst, billeder og video
  • Lettere grafisk arbejde til f.eks. plakater, flyers og SoMe
  • Hjælpe frivillige med deres egne kommunikationsindsatser

Eller noget helt andet, som måtte vise sig undervejs. Hos os er der højt til loftet, og plads til dine gode input. For den rette praktikant vil der være mulighed for at igangsætte og få ansvar for egne projekter.

Derfor forventer vi, at du har styr på eller en vis forståelse for:

• SoMe kommunikation – særligt med fokus på LinkedIn, Facebook og Instagram optimering
  • Både klassisk og nytænkende markedsføring og kommunikation
  • Kreativitet – du kan se de gode vinkler
  • Samarbejde med frivillige i alle aldre
  • Journalistik: skrive appellerende og letlæselige tekster ofte baseret på interviews du selv laver
  • Optage og redigere små film og få dem til at leve på internettet og hjemmeside

Du må samtidig rigtig gerne være idérig og opsøgende, og ikke holde dig tilbage i.f.t. til at stille spørgsmål til ”plejer.”

Hvor og hvordan:

Røde Kors Aarhus holder til i et dejligt hus i Nørre Allé, hvor du dagligt vil møde frivillige og kolleger. Nogle gange vil du også besøge og arbejde ud fra Røde Kors’ butikker og centre andre steder i byen. Fagligt vil du referere til kommunikationsansvarlig Louise Ravn-Nielsen.

Interesseret?

Mere information fås hos Louise Ravn-Nielsen på 2946 5505 / lorav@rodekors.dk hvortil ansøgning inkl. CV også sendes.

Der holdes løbende samtaler.

Projektpraktikant

Røde Kors Aarhus tilbyder 1 projektorienteret forløb/studiepraktik til dig, der har lyst til og mod på at gøre en forskel – gennem oplevelser.

Læser du fx historie, statskundskab, internationale studier eller praktisk erfaring med at arrangere oplevelser – og kunne du tænke dig et projektorienteret forløb hos Røde Kors Aarhus i foråret 2022?

Som praktikant kan du hos os få erfaring i at planlægge Røde Kors oplevelser. Det vil være både store og små projekter. Det vil både oplevelser af informativ karakter forskellige steder i Aarhus, men du vil også arbejde med ”Røde Kors Oplevelsen”, som er et oplevelsesrum til skoleklasser og andre med interesse i verdens dilemmaer.

Hos os er der højt til loftet, og du vil i høj grad få mulighed for præge indhold af projekter. Du vil få samarbejdspartnere i blandt både brugere, frivillige og virksomheder.

I løbet af praktikperioden vil du bl.a. få erfaring med:

• Oplevelsesdesign og rumindretning
  • Projektledelse
  • Planlægning af oplevelsesevents
  • Markedsføring
  • Budgetudarbejdelse og kommunikation med interessenter
  • Og helt sikkert noget helt andet, vi ikke har tænkt på endnu.

• Oplevelser – målrettet vidt forskellige typer af mennesker i Aarhus
  • Indretning af oplevelsesrum
  • Projektledelse
  • Økonomi
  • Fundraising
  • Samtidig forventer vi at du er en stærk kommunikatør – både mundtligt og skriftligt.

Du må samtidig rigtig gerne være idérig og opsøgende og ikke holde dig tilbage i.f.t. til at stille spørgsmål til ”plejer.”

Vi er meget åbne overfor at være case i kandidatopgave, i.f.m. et praktikophold. Lad os tales ved om mulighederne.

Hvor og hvordan

Røde Kors Aarhus holder til at i dejligt hus i Nørre Allé, hvor du dagligt vil møde frivillige og kolleger. Fagligt vil du referere til sekretariatsleder Janne Wennerstrøm.

Interesseret?

Mere info fås hos Janne på 2487 2447 eller på jawen@rodekors.dk, hvortil ansøgning inkl. CV også sendes. Der holdes løbende samtaler

Administrationspraktikant

Har du lyst til at arbejde med foreningsbetjening og sekretariatsoptimering?

Røde Kors Aarhus tilbyder ét praktikforløb til dig, der har lyst til og mod på at gøre en forskel – gennem administration samt betjening af bestyrelsesudvalg og frivillige.

Som praktikant vil du være en del af sekretariatet, og du kan være med til at sikre stabil og kvalitetsorienteret administration, bestyrelsesbetjening samt projekthåndtering.

I løbet af praktikperioden vil du bl.a. kunne arbejde med:

• Mundtlig og skriftlig kontakt med borgere og frivillige
  • Planlægning og gennemførsel af større møder og events
  • Betjening af bestyrelsesudvalg herunder notat og referatskrivning
  • Projektet ”Røde Kors – uden for Ringgaden”
  • Generel administration og sekretariatsdrift
  • Udarbejdelse af ansøgninger til puljer og fonde
  • Assistance til frivillige
  • Eller noget helt andet, som du har lyst til at få erfaring indenfor.

Hos os er der højt til loftet og plads til dine gode input. For den rette praktikant vil der være mulighed for at igangsætte og få ansvar for egne ­projekter.

• Samarbejde med frivillige i alle aldre
  • Notat- og referatskrivning
  • Projektarbejde
  • Office programmerne
  • Analyse og rapportering

Hvor og hvordan

Røde Kors Aarhus holder til i et dejligt hus i Nørre Allé, hvor du dagligt vil møde og samarbejde med frivillige og kolleger.

Interesseret?

Mere info fås hos sekretariatsleder Janne Wennerstrøm på 2487 2447.

En ansøgning på maks én side samt et CV sendes til jawen@rodekors.dk. Der holdes løbende samtaler.

Praktikant indenfor administration, ledelse og butiksdrift

Vil du arbejde med organisationsstruktur i en frivilligdrevet storbutik?

Røde Kors Aarhus søger en praktikant, som har lyst til at få erfaring med organisering, koordinering, strukturering og motivation af frivillige i Røde Kors butik Tilst. Du vil hjælpe os med at udvikle de interne strukturer i Røde Kors butik Tilst, som gør organiseringen robust og smidig. Det er med henblik på at styrke grundlaget for at butikken kan holde heldagsåbent, samt sammenholdet i butikken.

I løbet af praktikperioden vil du bl.a. få erfaring med:

• At udvikle og implementere vagtplanlægning og skema
  • Opbygge tilkaldevagt ordning
  • Implementere daglige rutiner, som sikrer butikkens drift
  • Daglig opdatering af butikkens sociale medier
  • Styrke relationerne til Røde Kors Aarhus’ sekretariat
  • Opbygge struktur for modtagelse af frivilligansøgninger og forløbet derefter
  • Lægge plan for og planlægge afholdelse af intromøde for nye frivillige
  • Udvikle og udarbejde et årshjul for fælles, sociale aktiviteter for genbrugsbutikkerne i Aarhus.
  • Bistå med løsning af ad hoc opgaver

Derudover ser vi gerne at du har lyst til at arbejde med at udvikle samarbejdsrutiner imellem vores butikker, så udveksling af varer systematiseres.

Derfor forventer vi, at du har styr på eller en vis forståelse for:

• Organisationsstruktur
  • Ledelse
  • Intern kommunikation
  • Motivation af frivillige

Som praktikant i Røde Kors butik Tilst vil du blive en del af et team af engagerede frivillige. Det er derfor en klar fordel, hvis du kan lide at tage ansvar for egne opgaver og har mod på at arbejde selvstændigt. Der er altid mulighed for hjælp og sparring.

Hvor og hvordan:

Røde Kors Aarhus holder til i et dejligt hus i Nørre Allé, hvor du dagligt vil møde frivillige og kolleger. Du vil arbejde fra både sekretariatet og butikken i Tilst. Du må derfor forvente at skulle pendle.