Rekordmange familier får en håndsrækning til julen

11. december 2019

Julehjælp. Julen er omkranset af store forventninger og er en særlig svær tid for de familier, der er økonomisk pressede, da julemad og julegaver tærer på et lille budget. Derfor deler vi i år julehjælp ud til rekordmange familier. Hele 250 trængte familier modtager håndsrækningen fra Røde Kors Aarhus, i et samarbejde med Aarhus Kommune og lokale virksomheder.

”Ingen børn skal snydes for magien ved juleaften. Vi giver julehjælp for at flere børn får en god jul med julemiddag, juletræ og julegaver”, siger Linda, der er aktivitetsleder for julehjælp.

Det glæder hende, at der i år er endnu flere familier, der modtager en hjælpende hånd i juletiden. Julehjælpen er særligt en hjælp til børnene, så de oplever nogle af de samme julegoder som deres klassekammerater. De skal ikke stå udenfor fællesskabet, når snakken falder på julegaver og julemad. Med julehjælp hjælper vi nogle af de familier, som ikke selv kan klare sig igennem julen. Julehjælpen er derfor et middel til at begrænse social eksklusion.

Der er noget ekstra i pakken i år, når familierne modtager julehjælpen. AGF lægger oplevelser i pakken i form af fribilletter, som en del af et samarbejde med Røde Kors Aarhus og 5 andre organisationer. Julehjælpen består derudover af to gavekort; ét til de fem genbrugsbutikker i Aarhus og ét til Coops butikker, så der kan købes både julemad og gaver. I julehjælpen er der også en invitation til børnefamilierne om at deltage i nye fællesskaber og aktiviteter hos os.

Samarbejde skaber større julehjælp

For andet år i træk er det Aarhus Kommunes Familiecenter, der beslutter, hvem der skal have julehjælpspakken. På den måde er viden om de enkelte familiers situation kun kendt af Familiecenteret og deles ikke med Røde Kors. Linda er begejstret for ordningen.

”De kommunale sagsbehandlere kender familierne og deres behov. Ved at kommunen udvælger julehjælpsmodtagerne, sikrer vi, at julehjælpen når til de familier, der har mest brug for det”, siger hun.

Vi har i år haft et øget fokus på samarbejde omkring uddeling af julehjælp. Samarbejdet med både Aarhus Kommunes Familiecenter, Coop og AGF har givet os mulighed for at give en mere omfattende håndsrækning til familierne. Vores formand Knud synes det er enormt positivt, at organisationerne kan samarbejde om at give glæden videre.

”Røde Kors’ værdi er altid at være til stede og hjælpe, og vi gør det rigtig gerne sammen med andre. Vi kan i år give julehjælp til 250 familier. Det er flere end sidste år, og samtidigt er der mere i pakkerne. Jeg er meget taknemmelig for det gode samarbejde med AGF, Coop og kommunen”, siger Knud.