Covid-19: Røde Kors Aarhus møblerer nye isolationsboliger i Skødstrup

19. august 2020

Teamet i Egå fik pludselig travlt, da kommunen kontaktede dem for at få hjælp til at indrette 12 nye isolationslejligheder med genbrugsmøbler. Mogens Petersen og hans kollegaer sprang til med 2 timers varsel og løste opgaven.

Kontakttallet i Aarhus har været højt i en længere periode, og torsdag formiddag henvendte Aarhus Kommune sig derfor til Røde Kors Aarhus for at få møbleret 12 isolationsboliger i Skødstrup.

Isolationsboligerne er beregnet til de personer, som får konstateret Covid-19, men som ikke har mulighed for at isolere sig i deres egen bolig. Det kan både være hjemløse, men det kan også være familier, hvor der bor mange mennesker på få kvadratmeter. Isolationsboligerne er placeret i rækkehuse i Skødstrup, og de består af entré, køkken, badeværelse, stue og soveværelse.

Genbrugsbutikken i Egå blev spurgt, om de ville løse opgaven. Mogens Petersen, butiksleder og leder af kørselsteamet, fortæller:”Kommunen kontaktede os med så kort varsel, at man næsten skulle tro, at det var løgn. Det skulle gå stærkt det her! Disse isolationsenheder skulle op og stå hurtigst muligt, så det var en meget stresset medarbejder fra kommunen, der var i telefonen”.

Mogens Petersen, og hans team fra Egå, gik straks i gang med at løse opgaven. De møbler, som Egå-butikken ikke selv kunne levere på dagen, blev hentet i Røde Kors-butikker i nabokommunerne.

”Vi kørte på vores lager, for at finde ud af, hvor meget vi havde derude – og så havde vi selvfølgelig også nogle møbler i butikken. Vi kunne næsten indrette otte af lejlighederne i Skødstrup med det, vi selv havde. Vi manglede dog stadigvæk møbler til de sidste seks lejligheder, så jeg lavede en aftale med Røde Kors-butikkerne i henholdsvis Grenaa og Viborg. Der skal derfor lyde en kæmpe tak til butikkerne i Grenaa og Viborg, fordi de gerne ville hjælpe os med at løse denne opgave”, siger Mogens Petersen.

Fredag eftermiddag havde Mogens og hans team skaffet næsten alle møblerne, og nu mangler der kun småting, såsom mikroovne, elkedler og lignende. Efter planen skal der komme seks isolationsboliger mere, men dem kender man endnu ikke placeringen på. Her skal Røde Kors også levere alle møblerne.

Genbrugsbutikken i Egå udviste stor velvilje og handlekraftighed og løste lynhurtigt opgaven. Mogens Petersen fortæller, at han har det godt med en opgave som denne: ”Med den nye opblusning af Covid-19 så mener jeg helt klart, at det er vores opgave som humanitær organisation at træde til. Jeg har det fint med sådan en opgave. Jeg har et kanongodt team i Egå – ingen sætter spørgsmålstegn, men går bare i gang med at løse opgaven”.