Røde Kors’ genbrugsbutikker i Aarhus genåbner med et brag

16. marts 2021

Den 1. marts åbnede Røde Kors’ genbrugsbutikkerne i Aarhus igen. I løbet af den første uge har flere end 2100 kunder været forbi butikkerne og omsætningen er steget med 40%.

Vinteren har været lang for de frivillige i Røde Kors’ genbrugsbutikker i Aarhus. Men nu er det forår. Den 1. marts fik de igen lov til at slå dørene op til butikkerne og byde kunderne indenfor. I løbet af den første uge af genåbningen besøgte 2100 trofaste kunder vores butikker rundt omkring i Aarhus – og det er ikke kun kunderne, der har været glade for genåbningen:

“Stort set alle vores frivillige har glædet sig til at komme tilbage i butikkerne, dels fordi de jo er frivillige for at hjælpe i en butik, men det er også en del af deres eget sociale netværk. Frem for alt kan vi få kunder i butikken og tjene penge til vores sociale aktiviteter i Aarhus. Så det er rigtig godt det her,” fortæller Mogens Grøn, formand for butiksudvalget i Røde Kors Aarhus.

Røde Kors Aarhus genbrugsbutikkerne er blandt de butikker under 5.000 kvadratmeter, der ikke ligger i et storcenter. Derfor er de omfattet af den første genåbning siden vinterens nedlukning.

Butikken i Egå havde en omsætningsstigning på 69% den første uge

De mange kunder, der har besøgt Røde Kors’ genbrugsbutikkerne har i den grad fået stillet deres genbrugssult. For butikken i Egå betyder det, at omsætningen den første uge er steget med 69% i forhold til en normal, gennemsnitlig uge:

“På åbningsdagen blev vi nærmest blæst bagover, og det har vi stort set mærket hele den første uge. Den første dag i butikken stod folk simpelthen i kø udenfor for at komme ind, og det gjorde de også de følgende dage. Så det er gået ret forrygende, og det har bare suset derudad,” fortæller Mogens Petersen, butiksleder i Røde Kors genbrugsbutikken Egå.

Overskuddet går til et godt formål

Butikkerne i Aarhus bliver drevet af frivillige kræfter, og derfor går pengene fra butikkerne primært til at drive vores 40 lokale, sociale aktiviteter i Aarhus. Det støtter blandt andet vores arbejde med udsatte borgere. De resterende penge går til Røde Kors’ arbejde for udsatte og katastroferamte mennesker i resten af verden.

Røde Kors har 10.000 frivillige engageret i 240 genbrugsbutikker over hele landet. I Aarhus har vi seks flotte butikker med mere end 220 frivillige, der hjælper med at drive butikkerne og gøre dem til en succes.

Genåbningen af butikkerne sker i overensstemmelse med myndighedernes retningslinjer og med fokus på at skabe tryghed for kunderne og de frivillige.