Røde Kors ‘Oplevelsen’ kører igen!

28. oktober 2021

I går onsdag d. 27/10 var en festdag i frivillighuset på Nørre Allé. Det var nemlig dagen, hvor Røde Kors ’Oplevelsen’ igen åbnede for skoleelever i Aarhus kommune.

Praktikanter Simone Flyvbjerg og Ida Galsgaard har siden august arbejdet hårdt på at få genetableret ’Oplevelsen’ i frivillighuset, som desværre var gået til på grund af en vandskade. I går bar deres store indsats frugt. En ny version af ’Oplevelsen’ stod klar og fik besøg af 9. klasse-elever fra Bakkegårdsskolen.

’Oplevelsen’ er et fysisk rum. Her kommer eleverne med ind i Røde Kors’ verden og oplever på egen krop nogle af de situationer, som Røde Kors’ humanitære arbejde foregår i. ’Oplevelsen’ kombineres med forskellige workshops, som Simone Flyvbjerg og Ida Galsgaard har udviklet sammen med aktivitetsleder for skoletjenesten, Dagbjört Strandberg.

En stor succes
Eleverne ankom i går kl. 14.00, hvor Ida, Simone og Dagbjört stod klar til at undervise dem i Røde Kors’ arbejde. Den næste 1,5 time arbejdede eleverne med workshops, hvor de bl.a. skulle matche frivillige med Røde Kors Aarhus’ aktiviteter og arbejde med etiske dilemmaer. De var på skift nede i ’Oplevelsen’, hvor de skulle løse forskellige opgaver, f.eks. pakke nødrationer til mennesker i forskellige lande. Og det var en stor succes! Simone og Ida siger følgende om arrangementet:

”Det gik super godt. Eleverne virkede interesserede, især i ’Oplevelsen’, hvor vi bruger interaktive læringsmetoder. Vi fik stor ros for dilemmahjulet samt vores levendegørelse af Røde Kors’ humanitære arbejde. F.eks. visualiserer vi, hvor tynd et udsultet barns arm er, når de ikke kan få mad under krig eller hungersnød. Vi er virkelig tilfredse og glæder os til næste besøg”.

Der er allerede kommet mange bookinger ind på ’Oplevelsen’ over de næste par måneder, så det må siges at være en eftertragtet aktivitet. Der er tilmeld også nogle VR-briller på vej, som skal gøre ’Oplevelsen’ endnu federe. Det glæder vi os til. Tak til pigerne for deres store arbejde!