Sådan gik Generalforsamlingen 2022

02. marts 2022

I mandags samledes både gamle og nye medlemmer, frivillige og ansatte til generalforsamlingen for Røde Kors Aarhus på Nørre Allé. Det bød på en aften i fællesskabets og demokratiets tegn, hvor vi fik vendt året der gik og afdelingens planer for 2022.

Og netop dét at samles i et fællesskab var et tema, som på aftenen gik igen. Modsat generalforsamlingen i 2021, der foregik online, havde vi i år igen mulighed for at mødes ansigt til ansigt i vante lokaler på Nørre Allé. For nogen var generalforsamlingen også en mulighed for, for første gang, at sætte ansigt på andre medfrivillige efter flere år under pandemiens begrænsninger.

På grund af coronakrisen har jeg endnu ikke mødt alle i bestyrelsen, andre medlemmer og frivillige. Derfor er generalforsamlingen for mig, en mulighed for at møde alle.” siger Lene, som er frivillig i Røde Kors Aarhus.

Flere nævner, at have savnet det sociale fællesskab gennem de seneste år. Nanna, som også er frivillig i Røde Kors Aarhus og ikke har deltaget i generalforsamlingen før, fortæller:

“Jeg meldte mig som frivillig, fordi jeg er ny-tilflytter i Aarhus. Jeg trængte til at komme ud og lave noget andet end det, jeg gør hver dag på arbejdet. Og jeg tænkte, at dét at være frivillig er en god måde at møde andre på min egen alder og være en del af en god sag.”

Frivillig under en pandemi

Til generalforsamlingen viste tallene fra 2021, at vi trods nedlukningen sidste forår alligevel har formået at holde ved fællesskabet. Med 14 vellykkede events og mere end 80 timers socialt samvær i weekendcafeén har vores 782 frivillige i Røde Kors Aarhus kæmpet for, at holde liv i den frivilliggnist, som vi brænder for. Med nye indsatser som Brevvenner og Forårsvenner, der begge startede op under nedlukningen i foråret 2021, har vi også bevist, at vi kan være nytænkende og skabe fællesskab på trods af afstandskrav og restriktioner.

Fællesskabet og fremtiden for Røde Kors Aarhus

Formand Knud Aarup og resten af bestyrelsen kunne i mandags løfte sløret for planerne om en ny indsats, hvor Røde Kors i samarbejde med Kirkens Korshær vil opstarte et plejehjem for aktive misbrugere med funktionsnedsættelser. Tilbuddet skal styrke brugerne og støtte dem i, at have en hverdag med overskud til kontakt med familien.

Knud Aarup fremlagde også 2022 som det år, hvor fokus i Røde Kors Aarhus skal ligge på vores genbrugsforretninger og driften heraf. Butikkerne i Aarhus skal inden for de kommende år, alle være i stand til at yde et overskud, der kan støtte vores sociale aktiviteter, der i den grad støtter op om lokale fællesskaber. Herefter blev regnskabet gennemgået og godkendt.

Generalforsamlingen blev afsluttet med genvalg til alle bestyrelsesmedlemmer, der var på valg. Dermed er der ingen ændringer i bestyrelsen. Vi kunne runde generalforsamlingen af med kaffe og kringle, hvilket inviterede til samtaler rundt om bordene, hvor aftenens temaer blev vendt med et smil og forventningen om, at vi går et positivt år i møde.