Samaritterne åbner op igen efter nedlukning

05. maj 2021

Der er forår i luften, og solen er så småt begyndt at komme frem igen. Danmark har været igennem en hård vinter med en Coronakrisesom har ramt os alle på mange forskellige punkter. Hos os i Røde Kors Aarhus afdelingen, har det ramt mange af vores aktiviteter. En af de aktiviteter der har været ramt, er vores samaritter, som tager ud til festivaler, koncerter samt store events i Aarhus kommune. De hjælper tilskadekommen tilskuer med den behandling, de har behov for.

Genåbningen af Danmark er noget, vores samaritter har set frem til. De kan nemlig hoppe i deres uniform igen og komme ud og hjælpe til, hvor der brug for dem. Vi har snakket med Tanja, som er en af de samaritter, der har glædet sig til at kunne komme i gang igen.

“Det er da vildt fedt at komme afsted på vagt igen. Vi har jo kørt lidt på lavblus i det sidste stykke tid, og kun haft undervisning/øvelsesaftener online, så det er dejligt igen at få chancen for at komme i uniformen og have noget mellem hænderne. Det er selvfølgelig også et kæmpe plus, at man kan komme ud og se sine kollegaer igen.”

Samaritterne er lige for tiden at finde, når AGF´s hjemmekampe spilles her i Aarhus. Bilen bliver hver gang pakket ved frivillighuset med alt deres udstyr, som de kan få brug for i løbet af kampenSamaritterne har været afsted til deres første par kampe, og det var med et stort smil, at samaritterne endelig kunne komme afsted igen og være frivillig i den godsags tjeneste. Tanja nød at se kampen og mærke den gode stemning, selvom stationen ikke var fyldt helt op grundet Coronakrisen.

“Altså, man kunne i hvert fald ikke mærke, at der ikke var helt fyldt op. Jeg tror, folk har savnet at komme ud og se noget bold, for den fik godt nok fuld skrue med både trampen, kampsang og tilråb – men det er jo bare dejligt at se folk have det hyggeligt, når de samtidig passer på hinanden”

Samaritterne er klar til at hjælpe igen d. 16. maj hvor AGF skal møde FC Nordsjælland i Ceres Park. Lad os håbe, at stemningen er i top, og at de hvide tager sejren hjem.