Tivoli lyser af julelys fra børnenes øjne

15. januar 2020

December er en eventyrlig måned for børn. Men de ekstraordinære juleoplevelser og -traditioner kræver både overskud og økonomi, som ikke alle forældre har tilovers i den travle julemåned. I Familienetværket løfter de frivillige og forældrene sammen ansvaret, så der er plads til smil og leg, når de mødes. Og i december tog de en tur til det eventyrligt pyntede Tivoli Friheden.

Det er tidligt på eftermiddagen, da en gruppe voksne og børn står og tripper på stedet ude foran Tivoli Friheden i Aarhus. De voksne bevæger sig lidt for at holde varmen. Det er søndag i december. Børnene står mindst ligeså uroligt, og deres smil afslører forventningens glæde for alle de forlystelser, der venter på den anden side af indgangen. Efterhånden som flere dukker op bliver de mødt med kram og gensynssmil fra alle. I gruppen kender børn og voksne hinanden.

Så snart fællesfotoet er knipset sammen med julemanden, drøner to af drengene ned gennem lystunnelen med hinanden under armen. Tyfonen, Svinggyngerne, Illusionsfabrikken. Drengene griner og løber igennem forlystelsesparken hen til næste snurrende vidunder.
Deres mødre, Helle og Jeanett, går tæt sammen i fortrolig snak og nyder parkens mange julelys og udsmykninger. De er blevet gode venner igennem Familienetværket.

”Vi kan støtte os i hinanden”, fortæller Helle. ”Drengene er blevet gode venner, og det er jo rigtig dejligt. Så kan vi alle være sammen; nogle gange spiser vi aftensmad eller laver noget sammen. Også hvis ingen af os har drengene en aften, mødes vi også gerne”.

Familieoplevelser

Familienetværket har sociale arrangementer en gang om måneden. Aktiviteterne er altid fokuseret på at børn og voksne kan være sammen om dem. De frivillige vil gerne skabe oplevelser, der gør en forskel, så familierne mødes på tværs, og som giver gode historier børnene kan fortælle kammeraterne.

I Tivoli går to af pigerne rundt sammen med deres mødre. Pigerne er ikke høje nok til at prøve radiobilerne alene, så de går alle fire ind i køen sammen. Da de først er i radiobilerne, får de øje på en dreng og hans far, der også er med i Familienetværket, da deres radiobiler tørner sammen. De griner og drejer rattet skarpt til siden for at kunne køre videre.
Vintermørket falder hurtigt på så de mange hundrede julelys i parken står tydeligt frem og lyser både pariserhjulet og juletræer op. To af de frivillige kommer smilende gående med nogle af drengene, efter de har været en tur i Svinggyngerne. Dagen slutter de af sammen til aftensmad i Pizza Karrusellen, hvor alle familier og frivillige samles igen – og ønsker god jul og godt nytår, for næste gang de mødes i Familienetværket er det blevet 2020.