Virkestedets Cykelværksted – mere end bare et værksted

15. juni 2022

Tirsdag den 14. juni 2022 kunne vi åbne vores helt nyetablerede cykelværksted, som en del af værkstedet ‘Virkestedet’ i Røde Kors Huset ved Bazar Vest.

Konceptet i Virkestedet er lige til at gå til: Her finder du et socialt fællesskab centreret omkring upcycling, reparation og genanvendelse af alt fra cykler til (træ)møbler og elektronik.

Ved åbningen havde de frivillige allerede fået olie under neglene og holdt sig ikke tilbage fra at skrue, fikse og pumpe de første donerede cykler – sammen.

Værkstedet er placeret i Røde Kors Huset ved Bazar Vest under samme tag som Det Sociale Komfur, KREAféen og genbrugsbutikken. Alle aktiviteter er drevet af frivilligkræfter og med fokus på det sociale fællesskab. Cykelværkstedet, som vi i går slog dørene op for, er ikke en undtagelse.

Vores værkstedsfrivillige holder Virkestedet åbent i hverdage fra 12-16, for alle, som har lyst til at bruge stedet og faciliteterne til at reparere elektronik, lappe en gammel cykel, arbejde på et snedkerprojekt, eller bare at drikke en kop kaffe sammen.

Alt materiale, fra værktøj og frivillige hænder til cykler og reservedele, er blevet doneret.

“For nylig modtog vi en stor værktøjsdonation fra Carl Ras i Herlev og Aarhus med tre paller værktøj, maskiner, søm og skruer. NU er værkstedet helt klar til brug og de frivillige til at lære dig en ting eller to om reparation af cykler,” fortæller Rosa Munch Gelardi, Projektmedarbejder i Røde Kors Huset ved Bazar Vest.

Virkestedet fra et frivilligt perspektiv

“Virkestedet gør, at vi kan være sammen om det fælles tredje. For når man har noget mellem hænderne, flyder snakken også nemmere, da der er fokus på noget andet end samtalen.” fortæller Per, som er frivillig i Cykelværkstedet en dag om ugen.

Han håber, at han som frivillig i Virkestedet kan være med til at gøre en forskel for de som triller forbi med cyklen eller et andet gør-det-selv-projekt.

“Hvis vi med værktøjet i hænderne kan få åbnet op for nogle samtaleemner eller skabe et fællesskab for dem, som ikke kommer så meget ud, eller er en del af andre fællesskaber, er det jo dejligt. Dét er derfor jeg er her – og så finder vi ud af det med cyklen sammen, det er ikke så vigtigt,” griner han.

Per hørte om Virkestedet, da han som kunde i genbrugsbutikken faldt i snak med en af de frivillige. I dag er både han og konen en del af værkstedet, for som han siger: “Nogen må jo sørge for, at her også er hyggeligt, selvom det er et praktisk værksted.”

Tril cyklen forbi

Cykelværkstedet holder åbent alle hverdage mellem 12-16. Her kan du få hjælp til din cykel, snakke med en af de flinke værkstedsfrivillige, eller høre om Virkestedet – og mon ikke du bliver budt på en kop kaffe også.

Virkestedet ligger i baglokalet i Røde Kors Huset, så spørg i genbrugsbutikken eller netværkslokalet, hvis du har svært ved at finde det.

I løbet af sommeren kigger cykelsmed Louise forbi Cykelværkstedet. Hun vil vejlede i basale reparationsteknikker til din cykel, så du kan få hands-on erfaring i at lappe dæk, smøre kæden og andet nyttigt for at komme op på jernhesten igen. Du er også velkommen til at være med på en lytter, hvis du ikke har mulighed for at have din cykel med.

Louise kommer forbi Cykelværkstedet tre gange i løbet af sommeren:

• Tirsdag d. 21. juni kl. 17-18
  • Tirsdag d. 28. juni kl. 17-18
  • Tirsdag d. 2. august kl. 17-18

Vil du være en del af Virkestedet?

Eller vil du høre mere om de enkelte værksteder? Du er altid velkommen til at kontakte aarhus.vaerksted@rodekors.dk eller komme forbi og opleve stedet, værkstederne og menneskene.